Las campañas propagandísticas de la España sublevada: los entrefilets de la Guerra Civil en Diario de Burgos y El Castellano
View/ Open
Date
2020Author
Sanz Hernando, Clara
Metadata
Show full item record
Zer 25(49) : 129-151 (2020)
Abstract
One of the principal objectives of the anti-government forces during the Spanish Civil War was control over the communications media. Reduced to an ideological weapon at the service of the insurrectionists, official propaganda was published in press snippets -political slogans- in the Diario de Burgos and El Castellano, the newspapers of the capital of the insurrection in Spain. Their notable presence is observed through a quantitative, qualitative, and comparative analysis of the front pages. They reiterated the same themes directed both at winning the war and at indoctrinating the population and their publication was linked to the changing fortunes of the conflict.; Uno de los principales objetivos de los golpistas durante la Guerra Civil fue controlar los medios de comunicación. Reducidos a armas ideológicas al servicio de los insurgentes, este trabajo analiza la propaganda oficial emitida a través de los entrefilets -lemas políticos- en los diarios de la capital de la España sublevada, Diario de Burgos y El Castellano. A través de un análisis cuantitativo, cualitativo y comparativo de sus portadas, se observa que su presencia fue destacada y que en ambos periódicos se reiteraron las mismas temáticas dirigidas a ganar la guerra y al adoctrinamiento de la población.