Coreografíar la experiencia urbana: RSVP Cycles, de Anna and Lawrence Halprin
View/ Open
Date
2020Author
Lorente Bilbao, Eneko
Metadata
Show full item record
AusArt 8(2) : 89-99 (2020)
Abstract
Throughout the second half of the last century, industrial cities were the subject of profound processes of urban regeneration and revitalization, in a context of growing globalization and social fracture. In the sixties, before the manifestation of the structural crisis of the subsequent decade, the architect and landscape architect Lawrence Halprin, together with the contemporary dancer and choreographer Anna Halprin, developed a unique interdisciplinary research methodology, called RSVP Cycles, with which they tried to respond to the progressive fragmentation, destructuration and loss of meaning of the experience of urban space. The acronym RSVP Cycles refers to a critical procedure for designing urban spaces based on an exhaustive study of the resources in the place, followed by the proposal of scores, similar to choreographic notations, whose evaluation leads to interdisciplinary interventions and performances, in order to sensitize and re-signify the urban experience.; A lo largo de la segunda mitad del pasado siglo, las ciudades industriales fueron objeto de profundos procesos de regeneración y revitalización urbana, en un contexto de creciente globalización y fractura social. En los años sesenta, antes de que se manifestara la crisis estructural de la década posterior, el arquitecto y paisajista Lawrence Halprin, junto con la bailarina y coreógrafa contemporánea Anna Halprin, desarrollaron una singular metodología interdisciplinar de investigación, denominada RSVP Cycles, con la que trataban de dar respuesta a la progresiva desestructuración y pérdida de sentido de la experiencia del espacio urbano. El acrónimo RSVP Cycles alude a un procedimiento crítico de diseño de espacios urbanos basado en el estudio exhaustivo de los recursos presentes en el lugar, seguido de la propuesta de itinerarios orienta-dos por partituras, semejantes a las notaciones coreográficas, cuya evaluación desemboca en intervenciones y performances con las que se pretende una sensibilización y re-significación de la experiencia urbana.