dc.description.abstract | The article analyzes -at a local level- the process of spatialization, materialization and transmission of one of the core ideas that shape the official memory of Argentina: overseas immigrants' arrival during the period between 19th and 20th centuries and the role played by those actors in the population configuration of a harmonious crisol de razas. Based on the description of three sites of memory located in the city of Berisso, the commemorative practices developed and the material objects vested with memorial senses exhibited, we show the capacity that different civil society actors (local ethnic associations) and the State (the municipality) have had to establish the overseas immigrants as mythical figures of the local/national memory: heroes, pioneers and founding fathers of the community. Not only does this process relegate other actors present in the history of the city/nation (bordering immigrants, internal migrants) to a marginal place but it also silences/forgets any sign of conflict that could have occurred during the integration process of overseas immigrants with the society from Berisso/Argentina. Thus, based on the material elaborated during extensive qualitative fieldwork, the article shows that the legitimized figure in the sites of memory, in the commemorative practices and the analyzed objects is not any immigrant's figure, but that of the overseas immigrant, successfully integrated with the native culture and respectful of local institutions.; El artículo analiza -a escala local- el proceso de espacialización, materialización y transmisión de uno de los ejes que estructuran la memoria oficial de la Argentina: la llegada de inmigrantes ultramarinos durante el período de entre siglos (XIX-XX) y el rol jugado por dichos actores en la conformación poblacional de un armónico crisol de razas. A partir de la descripción de tres lugares de memoria emplazados en la ciudad de Berisso, las prácticas conmemorativas que se desarrollan en ellos y los objetos materiales investidos de sentidos memoriales que allí se exhiben, mostramos la capacidad que han tenido distintos actores de la sociedad civil (las asociaciones étnicas locales) y del Estado (la intendencia municipal) para instituir a los inmigrantes ultramarinos en figuras míticas de la memoria local/nacional: héroes, pioneros y padres fundadores de la comunidad. Este proceso no solo relega a un lugar marginal a otros actores presentes en la historia de la ciudad/nación (inmigrantes limítrofes, migrantes internos) sino que, además, silencia/olvida cualquier indicio de conflictividad que pudiera haber existido durante el proceso de integración de los inmigrantes ultramarinos con la sociedad berissense/argentina. Así, a partir del material elaborado durante un extenso trabajo de campo de tipo cualitativo, el artículo muestra que la figura legitimada en los lugares de memoria, en las prácticas conmemorativas y en los objetos analizados no es la de cualquier inmigrante, sino la del inmigrante ultramarino, exitosamente integrado a la cultura nativa y respetuoso de las instituciones locales. | |