Design and Validation of a Questionnaire (LLQ) on Facilitating the Development of the Learning to Learn Competence in University Educators
Fecha
2021-05Autor
Iñurrategi Irizar, Nagore
Martínez Gorrotxategi, Agurtzane
Muela Aparicio, Alexander
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítem
Anales de psicología 37(2) : 298-310 (2021)
Resumen
: Within the European Higher Education Area framework, educators must have acquired professional skills in order to promote the learning
to learn competence, which refers to the ability to self-regulate the learning
process itself, in their students. The objective of this work was to design
and validate a questionnaire, the learning to learn questionnaire (LLQ), to
measure the facilitative learning contexts implemented by university educators to develop the learning to learn competence. First, based on a theoretical and empirical review, 86 items belonging to 7 dimensions were defined. Next, content validity (n = 20 experts), validity based on response
processes (n = 10 teachers), validity based on internal structure (n = 415
teachers), and concurrent validity were examined. Our results showed sufficient psychometric quality, reliability of scores and goodness of fit. The
final version of the LLQ consisted of 4 dimensions and 39 items. This instrument can be considered a valid and reliable tool that can be quickly applied in order to identify the development of facilitative learning contexts
in the evolution of the learning to learn competence. Likewise, it can also
serve to detect training needs in the development of this competence in
university educators. En el marco del Espacio Europeo de Educación Superior, el
profesorado ha de contar con capacidades profesionales para impulsar en el
alumnado la competencia aprender a aprender, que hace referencia a la capacidad de autorregulación del propio proceso de aprendizaje. El objetivo
del presente trabajo consistió en diseñar y validar un cuestionario para medir los contextos facilitadores de aprendizaje que el profesorado universitario activa para el desarrollo de la competencia aprender a aprender, el CAA.
En primer lugar, partiendo de la revisión teórica y empírica, se definieron
86 ítems. A continuación, se examinaron la validez de contenido (n = 20
expertos), la validez basada en los procesos de respuesta (n = 10 docentes),
la validez basada en la estructura interna (n = 415 docentes) y la validez
concurrente. Los resultados mostraron una adecuada calidad psicométrica,
fiabilidad de las puntuaciones y bondad de ajuste. La versión final del CAA
comprendió 4 dimensiones y 39 ítems. Este instrumento puede ser una herramienta de rápida aplicación, válida y fiable, para conocer el desarrollo de
los contextos facilitadores de aprendizaje de la competencia aprender a
aprender. Asimismo, puede servir para detectar necesidades de formación
profesional en el desarrollo de dicha competencia.