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dc.contributor.authorMoreno Domínguez, María Jesús
dc.contributor.authorMartín Zamora, María Pilar
dc.contributor.authorSerrano Czaia, Isabel
dc.contributor.authorRodríguez Ariza, Lázaro
dc.date.accessioned2022-02-11T15:04:06Z
dc.date.available2022-02-11T15:04:06Z
dc.date.issued2022-02-10
dc.identifier.citationCuadernos de Gestión 22(1) : 65-80 (2022)es_ES
dc.identifier.issn1131-6837 (print)
dc.identifier.issn1988-2157 (online)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/55439
dc.description.abstract[EN] The main objective of this paper is to determine the influence of the family on the reputational transfer between the company and its manager. In the field of family businesses, the strong identification of the family with the company has led to the study of the relationship between corporate reputation and the level of family involvement. However, the mutual transfer of reputation between the family business and its manager has yet to be investigated. For this reason, the study also aims to contrast that the corporate reputation contributes to that of its manager, studying how the presence of a family in the management and/or control of the company affects this relationship. To this end, using the rankings published by the Spanish Corporate Reputation Monitor (MERCO) of the most reputable companies and leaders in Spain for the period 2001-2017, different econometric models have been formulated with panel data. The results obtained, with important practical implications, contribute to reputation research and, especially, to the literature on family businesses. In this sense, the results show not only that the family nature of the company gives a reputational advantage to the company and its leader, but also that the reputation of the family business managers is transferred to the corporate reputation in a shorter period of time than when the company does not share this nature.es_ES
dc.description.abstract[ES] El objetivo principal de este trabajo es determinar la influencia de la familia en la transferencia reputacional entre la empresa y su directivo. En el ámbito de la empresa familiar, la fuerte identificación de la familia con la compañía ha propiciado el estudio de la relación entre la reputación corporativa y el nivel de participación de la familia. Sin embargo, está pendiente de investigación la transferencia mutua de reputación entre la empresa familiar y su directivo. Por esta razón, el estudio pretende asimismo contrastar que la reputación corporativa contribuye a la de su directivo, estudiando cómo incide en esa relación la presencia de una familia en la gestión y/o control de la empresa. A tal efecto, utilizando los rankings publicados por el Monitor Español de Reputación Corporativa (MERCO) relativos a empresas y líderes más reputados en España para el período 2001-2017, se han formulado diferentes modelos econométricos con datos de panel. Los resultados obtenidos, con importantes implicaciones prácticas, contribuyen a la investigación en reputación y, especialmente, a la literatura sobre empresa familiar. En este sentido, los resultados ponen de manifiesto no solo que el carácter familiar de la empresa otorga una ventaja reputacional a la compañía y a su líder, sino que la reputación de los directivos de la empresa familiar se transfiere a la reputación corporativa en un plazo más breve que cuando la empresa no comparte ese carácter.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherInstituto de Economía Aplicada a la Empresa (Universidad del País Vasco UPV/EHU)es_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subjectcorporate reputationes_ES
dc.subjectexecutive reputationes_ES
dc.subjectreputational transferes_ES
dc.subjectfamily firmses_ES
dc.subjectMERCOes_ES
dc.subjectpanel dataes_ES
dc.subjectreputación corporativaes_ES
dc.subjectreputación directivaes_ES
dc.subjecttransferencia reputacionales_ES
dc.subjectempresa familiares_ES
dc.subjectdatos de paneles_ES
dc.titleReputation and leadership: a study about reputational transfer in family and non-family firmses_ES
dc.title.alternativeReputación y liderazgo: estudio de la trasferencia reputacional en la empresa familiar y no familiares_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holderAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
dc.relation.publisherversionhttp://www.ehu.eus/cuadernosdegestion/revista/en/published-issues/articulo?year=2022&vol=22&num=1&o=5es_ES
dc.identifier.doi10.5295/cdg.211465mm
dc.subject.jelM10
dc.subject.jelM14


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