Show simple item record

dc.contributor.authorBerciano Alcaraz, Ainhoa
dc.contributor.authorJiménez Gestal, Clara
dc.contributor.authorSalgado Somoza, María
dc.date.accessioned2022-05-30T07:52:50Z
dc.date.available2022-05-30T07:52:50Z
dc.date.issued2022-04
dc.identifier.citationBolema: Boletim de Educação Matemática 36(72) : 332-357 (2022)es_ES
dc.identifier.issn1980-4415
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/56775
dc.description.abstractEn esta investigación se analiza la pertinencia didáctica de una trayectoria hipotética de aprendizaje diseñada para fomentar la aprehensión y razonamiento geométrico en aprendices de cuatro y cinco años cuando realizan tareas relacionadas con el concepto de cilindro. Para ello, se ha diseñado e implementado una trayectoria hipotética de aprendizaje en un aula de Educación Infantil con un total de diecinueve infantes. Posteriormente, se ha seleccionado una muestra de cuatro niñas y cuatro niños y se ha analizado su discurso, teniendo en cuenta como variables de análisis los tipos de aprehensión de Duval y las características de los niveles 1 y 2 de Van Hiele. Los resultados muestran que las niñas y niños desarrollan distintos itinerarios de aprendizaje, que varían, principalmente, entre la aprehensión perceptiva y discursiva y el nivel 1 y ciertas características del nivel 2 de Van Hiele, y que muestran flujos de evolución muy distintos, pero en todos los casos con una evolución favorable, por lo que se ratifica la pertinencia didáctica de la trayectoria hipotética de aprendizaje diseñada.es_ES
dc.description.abstractThis research analyses the didactical relevance of a hypothetical learning trajectory designed to encourage geometric understanding and reasoning in four- and five-year-old children in tasks related to the cylinder concept. To this end, a hypothetical learning trajectory has been designed and implemented in a classroom for Early Childhood Education with a total of nineteen children. Subsequently, a sample of four boys and four girls were selected and the answers given to the teacher were analysed, considering as analytical variables the types of understanding defined by Duval and the characteristics of levels 1 and 2 of Van Hiele. The results show that children develop different learning itineraries, which vary mainly between perceptive and discursive understanding and level 1 and certain characteristics of level 2 of Van Hiele, showing very different evolution flows, but in all cases with a favourable evolution, thus confirming the didactical relevance of the hypothetical learning trajectory designed.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidade Estadual Paulistaes_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/*
dc.subjectaprehensiónes_ES
dc.subjectniveles de Van Hielees_ES
dc.subjecteducación infantiles_ES
dc.subjecttrayectoria hipotética de aprendizajees_ES
dc.subjectgeometríaes_ES
dc.subjectunderstandinges_ES
dc.subjectVan Hiele levelses_ES
dc.subjectearly childhood educationes_ES
dc.subjecthypothetical learning trajectoryes_ES
dc.subjectgeometryes_ES
dc.titleRazonamiento y aprehensión ante una tarea geométrica: análisis de la pertinencia didáctica de una trayectoria de aprendizaje en educación infantiles_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holderCreative Commons - by 4.0. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.es_ES
dc.rights.holderAtribución 3.0 España*
dc.relation.publisherversionhttps://www.scielo.br/j/bolema/a/h4F5X43HzVQSj3yxvjYdNdG/?lang=eses_ES
dc.identifier.doi10.1590/1980-4415v36n72a15
dc.departamentoesDidáctica de la Matemática y de las Ciencias Experimentaleses_ES
dc.departamentoeuMatematikaren eta zientzia esperimentalen didaktikaes_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Creative Commons - by 4.0. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons - by 4.0. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.