Show simple item record

dc.contributor.authorMiguelena Torrado, Joana
dc.contributor.authorDávila Balsera, Paulí ORCID
dc.contributor.authorNaya Garmendia, Luis María ORCID
dc.contributor.authorGarmendia Larrañaga, Joxe
dc.date.accessioned2022-09-08T09:57:14Z
dc.date.available2022-09-08T09:57:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationEkaia N. Extra : 73-90 (2021)
dc.identifier.issn0214-9001
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/57528
dc.description.abstractAgenda 2030 has set out the objectives to be met over the next 15 years in order to achieve sustainable devel- opment, among these are those related with education. Education must be a right for all people, as well as being of quality, inclusive, fair and uninterrupted throughout life. This article explains the objectives of Agenda 2030 related to education, focusing on the right to education and equal opportunities in higher education. To this end, the ARRAKASTA programme promoted by the UPV/EHU is used as a model. This programme seeks the protection and social inclusion of children and adolescents, as well as the entry of young people into university and the successful completion of higher education. This ar- ticle covers the implementation, development and perceptions of the students involved in this program. Participants ’initial perceptions make it clear that this program goes beyond the" shielding "of their higher education, creating expectations, breaking the boundaries of children and adolescents cared for in the protection system, and changing the perspectives, ex- pectations and horizons of different agents, and most importantly, guaranteeing an inclusive education.; Hamabost urtetan bete beharreko Garapen Iraunkorreko Helburuak markatu dizkigu Garapen Iraunkorrerako 2030 Agendak; haietako bat, hezkuntza. Hezkuntzak guztiontzako eskubide bat izan behar du, kalitatezkoa, inklusiboa, bidezkoa eta etengabe ikaskuntzarako aukerak eskaintzen dituena. Artikulu honek hezkuntzari lotutako garapen iraunkorreko helburua azaltzen du; zehazki, helburu horren hirugarren erronkari helduko dio, hezkuntza-eskubidean eta goi mailako hezkuntzari dagokion aukera-berdintasunean sakonduz. Horretarako, UPV/EHUk arrakasta akademikoa lortzeko bultzatutako Arrakasta programa aitzindaria erabiliko dugu eredu gisa. Programa horrek haur eta nerabeen babeserako eta gizarte-inklusiorako sistemen barruan dauden gazteek unibertsitatean sartzeko eta goi mailako ikasketak arrakastaz bukatzeko aukera izateko baldintzak sortzen ditu. Artikulu honetan, programa hori martxan jartzeko prozesua, garapena eta bertan parte hartzen duten ikasleen pertzepzioak jasotzen dira. Parte-hartzaileen lehen pertzepzioek argi uzten dute beren goi mailako ikasketen "blindatzea" baino haratago doala programa; izan ere, itxaropenak sortzen ditu, babes-sisteman artatutako haur eta nerabeen eta agenteren ikuspegi, itxaropen eta zerumugak aldatzen ditu, eta, garrantzitsuena, hezkuntza inklusiboa eta aukera-berdintasuna bermatzen ditu.
dc.language.isoeus
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.titleARRAKASTA programa: babes-sistematik ateratzen diren gazteek unibertsitate-ikasketak aukera-berdintasunean egiteko giltza
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2021 UPV/EHU Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
dc.identifier.doi10.1387/ekaia.22108


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2021 UPV/EHU Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2021 UPV/EHU Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International