Show simple item record

dc.contributor.authorVicente Torrado, Trinidad Lourdes
dc.contributor.authorLa Spina, Encarnación
dc.contributor.authorUrrutia Asua, Gorka
dc.date.accessioned2022-12-26T11:20:09Z
dc.date.available2022-12-26T11:20:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationPapeles del CEIC (2) : (2022)
dc.identifier.issn1695-6495
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/59024
dc.description.abstractIn recent years, especially since the misnamed "refugee crisis", documentaries have become a primary vehicle for analyzing the reality of refugees arriving in Europe, and also for raising awareness of the causes and drama of exile, as well as around the problems derived from these forced migrations in their different phases. Looking at the different migratory scenarios (exit, transit and destination), various documentaries, with diverse approaches, try to reflect the migratory experience of these refugees, as well as the political and social reaction of each place of destination. In this context, this article focuses on the analysis of four documentaries produced in Spain and Italy -"Refuge Memories", "Ongi Etorri", "La porta di casa. Storie e numeri di (stra)ordinaria accoglienza", and "Rotta balcanica. Ultima fermata"-, focusing on the reception and integration of refugees: one of the migratory challenges that has had a more contained and disparate projection in the documentary format. Views that allow us to reflect, in a socio-critical key, how a reception model without integration in rights only entails a resigned or tolerated acceptance of "the other", perceived as a continuous threat to general well-being, thus denying spaces for coexistence and equality.; En los últimos años, especialmente a partir de la mal llamada "crisis de los refugiados", los documentales se han convertido en un vehículo primordial para analizar la realidad de las personas refugiadas llegadas a Europa, y también para sensibilizar sobre las causas y el drama del exilio, así como en torno a los problemas derivados de estas migraciones forzadas en sus diferentes fases. Poniendo la mirada sobre los diferentes escenarios migratorios (la salida, el tránsito y el destino), diversos documentales, con enfoques distintos, tratan de reflejar la experiencia migratoria de estas personas refugiadas, así como la reacción política y social de cada lugar de destino. En este contexto, este artículo se centra en el análisis de cuatro documentales producidos en España e Italia -"Memorias del refugio", "Ongi Etorri", "La porta di casa. Storie e numeri di (stra)ordinaria accoglienza" y "Rotta balcanica. Ultima fermata"-, poniendo el foco en la acogida y la integración de las personas refugiadas: uno de los retos migratorios que ha tenido una proyección más contenida y dispar en el formato documental. Una mirada que nos permite reflexionar en clave socio-crítica cómo un modelo de acogida sin integración en derechos solo entraña una aceptación resignada o tolerada "del otro", percibido como una continua amenaza al bienestar general, negando por tanto espacios de convivencia e igualdad.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleAcogida e integración de personas refugiadas. Una mirada desde los documentales
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2022 UPV/EHU Atribución 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/pceic.23396


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2022 UPV/EHU Atribución 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2022 UPV/EHU Atribución 4.0 Internacional