Televisa en la telaraña mediática: un caso de metodología inductiva en la investigación sobre Poder y Comunicación
View/ Open
Date
2022Author
Reig, Ramón
Mancinas Chávez, Rosalba
Ruiz Acosta, María José
Metadata
Show full item record
Zer 27(53) : 101-124 (2022)
Abstract
From the historical perspective and the Structural Approach, an empirical proof of the globalization of Communication through the concentration and diversification of capital is provided. It starts from the case of the Televisa group (Mexico) to understand wider areas of the Western world. There are no barriers to the free circulation of large capital, Communication is no exception, it is a part of a business macrostructure together with other productive sectors. The union between the "old" mercantile system and the new one, derived from technology and other fields, is obvious. It is the world power structure that stands as prevalent; Desde la perspectiva histórica y el Enfoque Estructural se aporta una prueba empírica de la mundialización de la Comunicación mediante la concentración y diversificación del capital. Se parte del caso del grupo Televisa (México) para comprender ámbitos más amplios del mundo occidental. No hay barreras para la circulación libre de los grandes capitales, la Comunicación no es una excepción, forma parte de una macroestructura empresarial junto a otros sectores productivos. La unión entre el “viejo” sistema mercantil y el nuevo, derivado de las tecnológicas y otros campos, es obvia. Es la estructura mundial de poder que se erige en prevalente.