Design and implementation of a lesson using augmented reality to teach social science in a primary clil classroom context
Date
2023-02-20Author
Núñez García, Irene
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[EN] Learning content through a second language is a challenging task for students and teachers. Information and communication technologies such as Augmented Reality (AR) provide means to facilitate learning. The main goal of this work is to assess the effectiveness of AR to teach Social Science in a Content and Language Integrated Learning (CLIL) context in Primary Education. Additionally, students' use of technologies and students' and teachers' opinions about AR as a teaching tool are analysed. The results indicate that AR fostered learning in most of the activities and that both students and teachers supported the use of technology. [EU] Edukiak bigarren hizkuntza baten bidez ikastea erronka handia da ikasleentzat eta irakasleentzat. Informazioaren eta komunikazioaren teknologiek, hala nola errealitate areagotuak (EA), zeregin hori errazten dute. Lan honen helburu nagusia Lehen Hezkuntzako Atzerriko hizkuntzen eta edukien ikasketa integratuaren (CLIL) testuinguruan EAren eraginkortasuna ebaluatzea da. Horrez gain, ikasleek teknologien inguruan egiten duten erabilera eta ikasleek eta irakasleek EA irakaskuntza-tresna gisa erabiltzeari buruz dituzten iritziak aztertu dira. Emaitzek adierazten dute ikasleek hobekuntza nabarmena egin dutela jarduera gehienetan, eta bi taldeak ikasgelan teknologia erabiltzearen alde agertu dira. [ES] El aprendizaje de contenidos en una segunda lengua es un reto para alumnado y profesorado. Las tecnologías de la información y la comunicación, como la Realidad Aumentada (RA), facilitan esta tarea. El objetivo principal del trabajo es evaluar la eficacia de la RA en un contexto de Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas (AICLE) en Educación Primaria. Además, se analiza el uso que hace el alumnado de las tecnologías y las opiniones de alumnado y profesorado sobre el uso de la RA como herramienta de enseñanza. Los resultados indican que el alumnado mejoró significativamente en la mayoría de las actividades y que ambos colectivos están a favor del uso de la tecnología en el aula.