Generoaren arkeologia eta lanaren banaketa sexuala Historiaurrean
Ikusi/ Ireki
Data
2023-04-17Egilea
Olaizola Irureta, Aintzane
Laburpena
Lan honetan, hasteko, Generoaren Arkeologiaren nondik norakoen, helburuen eta
jatorri zein bilakaeraren sarrera egin dugu, Arkeologia Feministarengandik bereiziz.
Disziplina honen oztopo nagusiaz aritu gara jarraian, androzentrismoaz alegia, eta horrek
ikerketetan zein iritzi publikoan daukan eragin kaltegarriaz.
Ondoren, Historiaurreko gizataldeetako lanaren banaketa sexualari buruzko
baieztapenak egiteko disziplina honek eskaintzen dituen ezagupenetan sakondu dugu.
Lehenik, indarrean dirauten irizpide androzentrikoak identifikatu eta alboratuz, eta
bigarrenik, emakumeak betidanik mantenu-jarduerez arduratu direnaren pentsamendua
zalantzan jarriz.
Horretarako, alde batetik, antropologiaren ekarpenak aztertu ditugu, hortzen eta
hezurren analisiei erreparatuz. Lanaren banaketaren jatorria Erdi Paleolitoan aurki daitekeela
ikusi dugu, Neanderthalen artean hortzetan sexuen arteko desberdintasun nabariak
identifikatu baitira aztarnategi ezberdinetako laginetan: El Sidrón (Espainia) l´Hortus
(Frantzia) eta Spy (Belgika). Bestalde, hezurren aldetik, entesopatien eta humeroaren
asimetriaren analisiak lagungarri suertatu zaizkigu, zeinak adierazten duten gutxienez duela
30.000 urte jaurtitzearekin lotutako mugimenduak oro har gizonek burutzen zituztela.
Denboran aurrera eginez eta Neolitoan kokatuz, Europako Linearbandkeramik kulturako
biztanleen hezurdurek ere desberdintasun horien jarraipen nabarmena iradokitzen dute,
guztiek nekazaritza eta abeltzaintzarekin lotutako lan gogorrak burutzen zituztela erakusteaz
gain, zeinak emakumeen goiko gorputz adarren sendotzea eragingo zuten, eta gizonezkoen
kasuan, beheko gorputz adarrena.
Beste alde batetik, hilobiratze-hatuek helarazten diguten informazio anitza baliatu
dugu lanaren banaketaren berri izateko. Hatuek “gizon ehiztariaren mitoa” baztertzea
ahalbidetu digute, emakumezko ehiztarien aurkikuntzen bitartez, lan honetan Wilamaya
Patjaxako (Peru) kasuan sakondu dugularik, zeina arma eta ehiza tresnaz inguraturik
hilobiratua izan zen. Horrez gain, Europako Linearbandkeramik kulturaren eta Iberiar
Penintsulako Fosa Hilobien eta Kanpai Formako Zeramikaren kulturen ikerlan ezberdinei
esker, generoen arteko desberdintasunak identifikatu ahal izan ditugu. Horien bitartez ohartu
gara objektu berdintsuei interpretazio ezberdinak esleitzen zaizkiela hilobiratutakoaren
generoaren arabera, egungo aurreiritziak daukaten eragina berriro ere agerian utziz.
II
Amaitzeko, iraganeko gizarte ehiztari-biltzaileetako zein nekazari-abeltzainetako
emakumeen parte hartze aktiboa ondorioztatu ahal izan dugu, tradizionalki mugatu zaizkien
mantenu-jarduerez haratago. Iraganeko gizataldeen rol banaketa existitzen zela onartu dugu,
baina ditugun datuetatik abiatuz, ez gara ausartu menpekotasun-harremanaren edo
patriarkatuaren jatorria Historiaurreko une jakin batean zehazten, izan ere, lanaren banaketa
gizarte baten antolaketa-modu bezala ulertzen dugu, nolabaiteko praktikotasunean
oinarrituz.