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dc.contributor.authorSaavedra Torres, Jose L.
dc.contributor.authorBhattarai, Ashok
dc.contributor.authorRawal, Monika
dc.contributor.authorUpadhyaya Subedi, Bhaskar
dc.date.accessioned2023-06-02T16:12:09Z
dc.date.available2023-06-02T16:12:09Z
dc.date.issued2023-05-31
dc.identifier.citationCuadernos de Gestión 23(2) : 37-50 (2023)es_ES
dc.identifier.issn1131-6837 (print)
dc.identifier.issn1988-2157 (online)
dc.identifier.issn10.5295/cdg.221836js
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/61305
dc.description.abstract[EN] Previous research in customer-brand relationships has found brand disidentification as one of the reasons for customers turning against brands. However, there is not much clarity on the antecedents of brand disidentification. Aligning with the balance theory, this research argues that self-incongruence and positive/negative emotions with the brand are related to brand disidentification. Taking the sample of 292 observations and using structural equation modeling (SEM), it was found that self-incongruence is the main driver of customer-brand disidentification (CBD). Similarly, perceived quality was found to be related to CBD for low level of self-incongruence. Based on our survey prompt, which asked respondents to consider brands that they have previously purchased and utilized but no longer use because they no longer align with their current identity, our data analysis suggests that the process of CBD occurs over time. Additionally, we find that CBD is not only associated with negative emotions but also encompasses positive emotions.es_ES
dc.description.abstract[ES] Investigaciones previas sobre las relaciones consumidor-marca han encontrado que la desidentificación es una de las razones por las que los consumidores se vuelven contra las marcas; sin embargo, los antecedentes de la desidentificación de marca no están claros. Basándose en la teoría del equilibrio, esta investigación argumenta que la auto-incongruencia y las emociones positivas/negativas hacia la marca provocan la desidentificación de la marca. Tomando una muestra de 292 observaciones y utilizando un modelo de ecuaciones estructurales, se encontró que la auto-incongruencia es el principal impulsor de la Desidentificación Consumidor-Marca. Igualmente, se encontró que la calidad percibida influye en la Desidentificación Consumidor-Marca en el nivel más bajo de auto-incongruencia. Los resultados obtenidos de este estudio evidencian que la Desidentificación Consumidor-Marca no está relacionado a un evento en particular, sino que es un proceso continuo de desconexión con la marca donde también intervienen emociones positivas.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherInstituto de Economía Aplicada a la Empresa (Universidad del País Vasco UPV/EHU)es_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subjectcustomer-brand disidentificationes_ES
dc.subjectcustomer self-incongruencees_ES
dc.subjectemotionses_ES
dc.subjectperceived qualityes_ES
dc.subjectcalidad percibidaes_ES
dc.subjectauto-incongruencia del consumidores_ES
dc.subjectdesidentificación marca-consumidores_ES
dc.subjectemocioneses_ES
dc.titleThe Role of Perceived Quality and Customer Self-Incongruence on Customer-Brand Disidentificationes_ES
dc.title.alternativeEl Rol de la Calidad Percibida y la Auto-Incongruencia del Consumidor en la Desidentificación Consumidor-Marcaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holder(cc) 2023 by-nc-nd This article is distributed under the terms of the Creative Commons Atribution 4.0 Internacional Licensees_ES
dc.relation.publisherversionhttps://www.ehu.eus/cuadernosdegestion/revista/en/published-issues/articulo?year=2023&vol=23&num=2&o=3es_ES
dc.subject.jelM31


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