Estudios recientes sobre las clases medias. Contribuciones históricas y etnográficas para una agenda de investigación renovada
Fecha
2023Autor
Visacovsky, Sergio E.
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Papeles del CEIC (1) : (2023)
Resumen
This text presents the dossier Middle classes: recent historical and ethnographic contributions. The aim of this dossier is to present the renewed path taken by studies on the middle class carried out in the last twenty-five years. A significant part of this research is mainly (but not exclusively) historical and ethnographic and differs from pre-existing studies in its focus on the middle class and the questions it raises. What has characterized this field of studies is less the unified character of its theoretical-analytic perspective and more an agenda based on problems that the usual approaches have not been able to solve or even formulated. Basically, several aspects that had been taken for granted until then were problematized: the “given” character of the middle class; its universalism; the supposed correlation between objective conditions and ways of thinking and acting; and underestimation of internal heterogeneity. Instead, these studies addressed the processes of historical formation of the middle classes, the specificities of national contexts, and the diverse practices of identification and delimitation in everyday life. After the texts by David S. Parker and Mark Liechty in the Fundamentals section, the issue features contributions by Moises Kopper, Leela Fernandes, and Anna Jefferson and Charlotte Perez. The number also includes contributions by Marco Maureira-Velásquez y Diego González-García, Kristina Grünenberg and Anja Simonsen, and Pablo Francescutti in the research articles section, and by Luis Enrique Alonso and Carlos J. Fernández Rodríguez, and Ana Grondona in the Inherited Identity section. The issue also gathers, in the critical papers section, three contributions regarding middle classes (by Lucía Gandolfi Ottavianelli, Markus Shall Enk and María Florencia Blanco Esmoris) and two additionals by Ramón Ramos Torre, and María Martínez.; Este texto presenta el dossier Clases medias: recientes contribuciones históricas y etnográficas. El propósito de este dossier es presentar el camino renovado que han tomado los estudios sobre la clase media realizados en los últimos veinticinco años. Una parte significativa de esta investigación es principalmente (pero no exclusivamente) histórica y etnográfica y difiere de los estudios preexistentes en su enfoque de la clase media y, por lo tanto, en las preguntas que plantea. Lo que ha caracterizado a este campo de estudios es menos el carácter unificado de su perspectiva teórico-analítica y más una agenda basada en problemas que los enfoques habituales no habían podido resolver o ni siquiera habían formulado. Básicamente, se problematizaron varios aspectos hasta entonces dados por sentado: el carácter "dado" de la clase media; su universalismo; la supuesta correlación entre condiciones objetivas y formas de pensar y actuar; y la subestimación de la heterogeneidad interna. En su lugar, estos estudios abordaron los procesos de formación histórica de clases medias, las especificidades de los contextos nacionales y las prácticas diversas de identificación y delimitación en la vida cotidiana. Tras los textos de David S. Parker y Mark Liechty en la sección Fundamentales, el número cuenta con las contribuciones de Moises Kopper, Leela Fernandes y Anna Jefferson y Charlotte Perez. El número también incluye las contribuciones de Marco Maureira-Velásquez y Diego González-García, Kristina Grünenberg y Anja Simonsen, y Pablo Francescutti in la sección artículos de investigación, y de Luis Enrique Alonso y Carlos J. Fernández Rodríguez, y Ana Grondona en la sección identidad heredada. El número también reúne, en su sección papales críticos, tres contribuciones sobre clases medias (de Lucía Gandolfi Ottavianelli, Markus Shall Enk y María Florencia Blanco Esmoris) y dos de temática libre escritas por Ramón Ramos Torre, y María Martínez.