Astrología, religión y escatología astral en el mundo antiguo: el testimonio de Cicerón y Macrobio
Veleia 40 : 119-134 (2023)
Laburpena
Greeks and Romans imagined different theological systems of eschatology. Among them, an afterlife associated with the stars stands out. These beliefs emerged within Pythagorean tradition, with possible oriental influences, and Platonism, Stoicism and Neoplatonism made their own. The belief in a transcendence linked to the stars developed greatly in the period between the 1st century BC and the end of Antiquity, as witnessed by the Ciceronian Somnium and the commentary that Macrobius elaborated on it, which both we will analyze in detail in this paper. This development, which is also attested by funerary epigraphy, was not unrelated to the growing interest in astrolatry, as a result of astrological divination, whose first outcomes were the cult of the Sol Inuictus and the popular mystery cults. These cults, with an incresing presence of astral elements, promised their followers a survival of the soul after death.; El mundo griego y romano imaginó distintos escenarios escatológicos, entre ellos, un Más Allá asociado a los astros, surgido en el ámbito del pitagorismo, con posibles influjos orientales, que platonismo, estoicismo y neoplatonismo hicieron suyo. La creencia en una trascendencia vinculada a los astros se desarrolló sobremanera en el periodo comprendido entre el siglo i a.C. y finales de la Antigüedad, como atestiguan el Somnium ciceroniano y el comentario que sobre el mismo elaboró Macrobio, textos que analizaremos detenidamente en este artículo. Este desarrollo, que también atestigua la epigrafía funeraria, no fue ajeno a la creciente astrolatría, fruto de la práctica astrológica, sobre todo en el culto al Sol Inuictus y en los populares cultos mistéricos, que, con cada vez mayor presencia de elementos astrales, prometían a sus adeptos una supervivencia del alma tras la muerte.