Iruinkokoa: A case of folkloric innovation in an urban environment
Ikusi/ Ireki
Data
2022-12-29Egilea
Otaegui García, Kepa
Apodaka Ostaikoetxea, Eduardo
European Public & Social Innovation Review 7(2) : 70-83 (2022)
Laburpena
[EN] The case considered here takes us on a journey through the Basque carnival, Iruinkokoa, a space where innovation in folklore opens opportunities for forming relationships and experiences, and where the Basque language becomes one of the main vehicles for these experiences. The carnival ritual becomes a dynamic artefact, capable of adapting to our constantly changing times from beneath its perennial guise and establishing common meeting points. In other words, dance, music, and theatre can be perceived as converging elements (interfaces) that favour interventions between different agents and prolong/expand themselves through the network towards other interactions (either through regulatory or official spheres, or through the opportunity encounters provide for creative drift). The concept of articulation makes it possible to consider the past as an extended network where culture and identity are constantly being constructed and reconstructed from the present. [ES] El caso que nos ocupa es un viaje a través del carnaval vasco, Iruinkokoa, un espacio donde la innovación en el folklore abre oportunidades para establecer relaciones y experiencias, y donde el euskera se convierte en uno de los principales vehículos de estas experiencias. El ritual carnavalesco se convierte en un artefacto dinámico, capaz de adaptarse a nuestros tiempos en constante cambio desde su apariencia perenne y, de establecer puntos de encuentro comunes. En otras palabras, la danza, la música y el teatro pueden percibirse como elementos convergentes (interfaces) que favorecen las intervenciones entre distintos agentes y se prolongan/expanden a través de la red hacia otras interacciones (ya sea a través de ámbitos normativos u oficiales, o a través de la oportunidad que los encuentros brindan a la deriva creativa). El concepto de articulación permite considerar el pasado como una red ampliada en la que la cultura y la identidad se construyen y reconstruyen constantemente desde el presente.