Listar Volumen 12. Número 1 (2024) por fecha de publicación
Mostrando ítems 1-19 de 19
-
¿Cómo se mira un sueño? El sueño como enunciado (en la imagen vídeo)
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2024)This text is rooted in the experience of doing, taking as a starting point a project I've been developing for a few months now, focused on translating a series of dreams into video images. While proposing translations of ... -
Video-flujo-foto (resina)
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2024)Erakusketa-zinema deiturikoaren eta videoarte, agian iraganeko terminoaren artean, badirudi bideogintzarako modu batzuk daudela, behin-behinean "erakusketa-bideo" izenda ditzakegunak. Alde horretatik, denboratasunaren ... -
Kusikozu animazioaren tripak
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2024)Este artículo es una investigación basada en la práctica artística. Con la intención de decir la verdad, he decidido basar la investigación en mi experiencia personal; sin embargo, para tener un interés común, he comparado ... -
La conservación del material audiovisual: Posturas y visiones del conservador-restaurador y el artista en manifestaciones artísticas cambiantes
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2024)Contemporary artistic manifestations are a part of new media. Specifically, this contribution focuses on the inclusion of experimental audiovisual in new media works. These manifestations are complex due to the number of ... -
Atrapadas en el limbo- Imágenes y sonidos a la fuga en el videoarte español: Algunas consideraciones sobre el problema de la preservación de videoarte en España
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2024)The conservation of video art in Spain continues to be a serious problem and a recent motive for study. To this day, a significant amount of works conceived on electromagnetic media remain outside the archiving and ... -
Los intersticios televisados como soporte para la práctica artística en vídeo: Orígenes y retos en su exhibición actual
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2024)Since the late 1960s, a unique and sporadic collaboration emerged between television networks and visual artists, giving rise to an unprecedented dynamic. This collaboration created a conducive environment for crafting ... -
143D, el experimento audiovisual underground frente al mercantilismo de las plataformas
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2024)At the end of the 1990s and during the first decade of the 21st century, with the spread of domestic and semi-professional video cameras, audiovisual proposals were produced prior to the creation of online video platforms ... -
Pertinencia y actualidad de las prácticas y estéticas del vídeo arte doméstico en España
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2024)Homemade video art denotes a collection of creative works employing non-professional technology for expressive purposes, encompassing diverse themes ranging from everyday life to media impact. Throughout the second decade ... -
Movilizaciones de la mirada: Cine y danza
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2024)The relationships between cinema and dance have been traditionally established on a representational concept consisting of the staging of the body in movement, as the musical genre or dance cinema (Branningan 2010; Rosenberg ... -
La participación en la preservación de videoarte: Activismo, proliferación y archivos comunitarios
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2024)Throughout its history, video art has been commonly employed as an artistic weapon against social injustice and inequality. Because of its experimental and technological nature, that activist aspect is continuously fazed ... -
La experimentación en el arte audiovisual y en el cine: El lenguaje narrativo abstracto como experiencia temporal, de ruptura de un modelo espectacular y de masas
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2024)The study of the multiple languages of the audiovisual world is an essential part of our understanding of the contemporary production of art and culture. Likewise, the democratization of the nature of the images and sounds ... -
Fragmentos del mundo: Sobre la imagen audiovisual y las nuevas formas de representación
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2024)Since their beginnings, current experimental audiovisual practices have been marked by the imminent technological advance and a extremely fast succession of media which has generated a strong impact on the general perception ... -
Performar los restos para activar el gesto
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2024)This article begins by investigating the relationships between archive and performance, from the position of Jorge Blasco in the intriduction of Archivar (2017) and the essay "Performance remains" by Rebecca Schneider ... -
Vídeo experimental y procesos creativos con inteligencia artificial: Algunas obras de Ben Bogart
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2024)Artificial intelligence (AI) has revolutionized many social and human spheres, but audiovisual creation is a central aspect in the reflection on its potential. The work focuses on some transformations that the creative ... -
Metodologías y modelos conceptuales de creación artística con medios digitales: Estudio de caso de la obra generativa 'Expaña en fascículos'
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2024)Este artículo explora la creación artística desde un punto de vista contemporáneo desde las nuevas aportaciones al ámbito del arte de medios digitales como pueden ser la inteligencia artificial y los lenguajes de programación ... -
El legado femenino: 'Entremanos' de Eva Lootz como reflexión sobre la contribución de la mujer al arte y la transmisión cultural a través del vídeo
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2024)A través del vídeo "Entremanos" Eva Lootz ofrece una visión particular sobre la contribución de las mujeres al arte y sobre la herencia femenina en el contexto del arte contemporáneo. El videoarte ha sido utilizado por ... -
Análisis comparado de las prácticas artísticas contemporáneas basadas en la obsolescencia y los dispositivos mediales de proyección: Caso de estudio de la obra "Fantasmagorías"
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2024)In this text we analyze how some current art practices based on obsolescence reflect on the nature of the contemporary image. These practices use in a coherent way a precarious and limited technology that is positioned in ... -
Revisiones del vídeo doméstico en la era digital
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2024)At the turn of the century, various technological advancements emerged, including the democratization of audiovisual media and the development of new devices for capturing and reproducing media content at home. That led ... -
Reflexión teórico-práctica sobre la creación audiovisual participativa
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2024)There is a form of participatory audiovisual creation that emerges in educational, community, or artistic settings, distinguishing itself from more conventional audiovisual production models. In terms of creative processes, ...