Mythological burlesque, parody, and literary games, from Epicharmus to Aristophanes
Veleia 41 : 17-32 (2024)
Laburpena
the literary history of mythological comedy, from epicharmus, the inventor of the genre, to the attic dramatists, is permeated by intertextual relations and cross-references between individual authors. Cratinus took over the epicharmean form of myth burlesque and combined it with political satire of athenian public life. Cratinus’ mythical plays owe to epicharmus a number of comic themes and dramaturgical patterns: the portrayal of the cannibalistic Cyclops as a gourmet, the games of disguise and roleplaying, the sophisticated meta-literary exploitation of the epic tradition and of the spectators’ Homeric knowledge. aristophanes avoided full-scale myth burlesque in his acme, but he included individual vignettes of mythical parody in his complex polyphonic plots. the scene of the three gods’ embassy at the finale of the Birds employs all the typical techniques of mythological comedy.; a historia literaria de la comedia mitológica, desde epicarmo, el inventor del género, hasta los dramaturgos áticos, está impregnada de relaciones intertextuales y referencias cruzadas entre autores individuales. Cratino retomó la forma epicarmiana de burla del mito y la combinó con la sátira política de la vida pública ateniense. las obras míticas de Cratino deben a epicarmo una serie de temas cómicos y patrones dramatúrgicos: la representación del cíclope caníbal como un gourmet, los juegos de disfraz y de rol, la sofisticada explotación meta-literaria de la tradición épica y de los conocimientos homéricos de los espectadores. aristófanes evitó el mito burlesco a gran escala en su acmé, pero incluyó viñetas individuales de parodia mítica en sus complejas tramas polifónicas. la escena de la embajada de los tres dioses al final de Aves emplea todas las técnicas típicas de la comedia mitológica.