Kulturartekotasuna eta Etnozentrismoa Lehen Hezkuntzan: Ikusizko Curriculum Ezkutuaren Eragina Haurren Iruditegian.
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Data
2024-05-07Egilea
Altube Iturricastillo, Janire
Laburpena
[EUS] Ikerketa honen helburua Lehen Hezkuntzako (LH) material didaktikoen ilustrazioek pentsamendu etnozentrikoa edo kulturartekotasuna sustatzen duten aztertzea da, hauek LHko ikasleengan izan dezaketen eragina ikertuz. Gaian kokatzeko, lehenik eta behin eskolako ikusizko curriculum ezkutua nola adierazten den eta ikusizko kultura haurren iruditegian duen eraginaren berrikuspen bibliografikoa egin da. Atal enpirikoak bi zati ditu eta biak Gasteizko Aranbizkarra ikas komunitateko lehen mailako gela batean burutu dira. Alde batetik, ikasgelan topatu diren irudi didaktikoak identifikatu eta aztertu dira Ikusizko Curriculum Ezkutuaren analisia egiteko protokolo bat jarraituz. Bestalde, galdetegi baten bitartez, ikasleen iruditegia aztertu da, haurren arrazakeria eta klase sozialen aurreiritziak identifikatzeko asmoz. Emaitzek erakusten dute aztertutako ikusizko curriculum ezkutuan pertsonai zurien ehunekoa erdia baino handiagoa dela, hau da, ikasleek eskolan jasotzen dituzten erreferenteen %74,1a zuriak dira. Era berean, ikasleen erantzunetan arraza zuria arrakastarekin eta ona denarekin lotzen dute. Hori horrela, ondorioztatu daiteke haurrek eskolatik eta ikus-entzunezkoetatik jasotzen dituzten mezuak estereotipoz josita daudela, baita kultura zuri-etnozentrisa bultzatzen dutela ere, erreferente hauek ikasleen iruditegian eragin zuzena izanik. [ES] El objetivo de esta investigación es analizar si las ilustraciones de materiales didácticos de
Educación Primaria (EP) fomentan el pensamiento etnocéntrico o la interculturalidad,
investigando su posible impacto en el alumnado de EP. Para situar el tema, en primer lugar
se ha realizado una revisión bibliográfica de cómo se expone el currículo visual oculto de la
escuela y sobre la influencia de la cultura visual en el imaginario infantil. El apartado
empírico consta de dos partes, ambas realizadas en un aula de primer nivel de la escuela
Aranbizkarra de Vitoria-Gasteiz. Por un lado, se han identificado y analizado las imágenes
didácticas encontradas en el aula siguiendo un protocolo de análisis del Currículo Visual
Oculto. Por otro lado, a través de un cuestionario se ha analizado el imaginario del
alumnado con el fin de identificar el racismo en la infancia y los prejuicios de las clases
sociales. Los resultados muestran que en el currículo visual oculto analizado, el porcentaje
de personajes blancos supera la mitad, es decir, el 74,1% de los referentes que reciben los
alumnos en la escuela son blancos. Asimismo, en las respuestas los alumnos relacionan la
raza blanca con el éxito y lo bueno. Así, se puede concluir que los mensajes que reciben los
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niños y niñas desde la escuela y medios audiovisuales están cargados de estereotipos, así
como que favorecen la cultura blanca-etnocentrista, con estos referentes influyendo
directamente en el imaginario del alumnado. [ENG] The aim of this study is to analyze if the illustrations of Primary Education (PE) teaching
materials encourage ethnocentric thought or multiculturality, and see what their impact on
PE students is. To start with, a bibliography revision of how the school Hidden Visual
Curriculum is shown and also, the influence of visual culture in the infant imaginary. The
empirical section consists of two parts, both of which have been carried out in a first-class
classroom in the Aranbizkarra learning community in Vitoria-Gasteiz. On the one hand,
teaching images found in school have been identified and analyzed, following the analysis
protocol of the Hidden Visual Curriculum. On the other hand, by answering a questionnaire,
students´ imaginary has been analyzed. The aim was to identify children's racism and
prejudices of social classes. The results show that the percentage of white characters in the
hidden visual curriculum studied is more than half, that is, 74.1% of the references that
students receive at school are white. Children relate white race with goodness and success.
Therefore, we can conclude that the messages that children receive from school and
audiovisual media are full of stereotypes, as well as that they promote a white-ethnocentric
culture, having these references a direct effect on the imaginary of the students