The role of Passion and Self-Efficacy in entrepreneurial activities in the gig economy: An Unsupervised Machine Learning Analysis with Topic Modeling
Fecha
2024-09-11Autor
Silva, Bruno C.
Carrizo Moreira, António
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítem
Cuadernos de Gestión 24(2) : 111-129 (2024)
Resumen
[EN] This research examines passion and self-efficacy through experience and knowledge, as motivational factors that support entrepreneurs within the gig economy (GE). It sheds light on entrepreneurs’ sources of passion in the GE literature. The sample is composed of all the 1164 entrepreneurship activities offered worldwide through Airbnb, Tour by Locals, and Withlocals on 5 May 2022. The study is supported by unsupervised machine learning models and seeks to find latent topics emerging from the analysis of the entrepreneurs’ descriptions and exposes the main correlated clustered dimensions. There are six main motivators behind GE platforms as a first step toward entrepreneurship: Experience, Passion for share, Knowledge, Classic traditions, Empowered community and local activities, and Well-being. It also confirms the correlation between passion and self-efficacy through experience, pointing them as main factors behind entrepreneurship in the GE. Five of the six sources of passion previously pointed by theory were found: Passion for growth, for people, for product/service, for innovation and for social mission. This study discloses self-efficacy and the sources of passion and points directions to practitioners involved in entrepreneurial activities in the GE ecosystem. This work used machine learning models to access quantitatively a paradigm that is inductive by nature. The results point to well-being as a significant factor to be addressed in future research regarding entrepreneurship. This research only studies individuals involved in the GE; as such, further studies should cohort new populations from different fields. [ES] Esta investigación examina la pasión y la autoeficacia a través de la experiencia y el conocimiento, como factores motivacionales que apoyan a los emprendedores dentro de la economía gig (EG). Crea nuevas sobre las fuentes de pasión de los emprendedores en la literatura de la EG. La muestra se compone de todas las 1.164 actividades de emprendimiento ofrecidas en Airbnb, Tour by Locals y Withlocals el cinco de Mayo de 2022. El estudio se apoya en modelos de aprendizaje automático no supervisado trata de encontrar temas latentes que emergen del análisis de las descripciones de esos emprendedores y expone las principales dimensiones agrupadas correlacionadas. Hay seis motivadores principales detrás de las plataformas de EG como primer paso hacia el emprendimiento: Experiencia, Pasión por compartir, Conocimiento, Tradiciones clásicas, Empoderamiento de la comunidad y actividades locales, y Bienestar. También se confirma la correlación entre la pasión y la autoeficacia a través de la experiencia, señalándolas como factores principales detrás del espíritu empresarial en la EG. Se encontraron cinco de las seis fuentes de pasión señaladas anteriormente por la teoría: Pasión por el crecimiento, por las personas, por el producto/servicio, por la innovación y por la misión social. Este trabajo revela la autoeficacia y las fuentes de pasión y señala direcciones a los profesionales implicados en actividades emprendedoras en el ecosistema de la EG. Este trabajo utilizó modelos de aprendizaje automático para acceder cuantitativamente a un paradigma que es inductivo por naturaleza. Los resultados apuntan al bienestar como un factor significativo que debe abordarse en futuras investigaciones sobre el espíritu empresarial. Esta investigación sólo estudia individuos involucrados en la EG; como tal, estudios posteriores deberían cohortar nuevas poblaciones de diferentes ámbitos.