La obligación de aprender a coser
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Date
2024Author
Diego Pérez, Carmen
González Fernández, Montserrat
Metadata
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Cabás (32) : 188-206 (2024)
Abstract
Las niñas y jóvenes aprendieron obligatoriamente a coser durante su enseñanza primaria, secundaria, estudios de magisterio o profesionales hasta la entrada en vigor de la Ley General de Educación en 1970 y sus labores de aguja son objetos con valor patrimonial presentes en los museos escolares. Rastreamos la existencia de la asignatura -labores-, aludimos a los contextos de enseñanza de la costura, recuperamos los primeros manuales utilizados para su enseñanza y proponemos una identificación y explicación de estos dechados escolare; Girls and young women compulsorily learnt to sew during their primary and secondary education and teaching or professional studies, until the entry into force of the General Education Law in 1970, and their needlework are objects with heritage value present in school museums. We trace the existence of the subject -labour-, refer to the teaching contexts of sewing, recover the first manuals used for its teaching and propose an identification and explanation of these school samplers