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dc.contributor.authorPereira, Ángeles
dc.contributor.authorVence, Xavier
dc.date.accessioned2012-06-06T10:23:26Z
dc.date.available2012-06-06T10:23:26Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationCuadernos de Gestión 12(n.e.) : 73-103 (2012)es
dc.identifier.issn1131-6837 (Print)
dc.identifier.issn1988-2157 (Online)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/7982
dc.description.abstract[EN] The increasing interest in eco-innovation or environmental innovation as a strategy not only to address the serious global environmental problems but also as a source of competitive advantages for companies and for the emergence of new business areas, leads us to try to identify the different factors that act as determinants of its development and adoption at the micro level.es
dc.description.abstractIn this paper we integrate the findings from several recent empirical studies according to our own classification of factors derived from the variables used in those analyses. From a conventional perspective we referred to the structural characteristics of firms (size, sector, age), the business logic (cost savings, market expansion) or to its technological competence (R&D, path dependencies, qualification of staff and management, cooperation and participation in networks, etc.). We added another category to refer to organizational or marketing innovations that reflect the existence of a certain environmental strategy within the company.es
dc.description.abstractIn general, the findings show that factors influencing conventional innovation also work in relation to eco-innovation, in particular those related to cost savings and technological competence. Therefore, along with a stringent environmental regulation (justified because of the specific characteristics of eco-innovation) specific supply and demand side instruments are convenient. Measures to disseminate environmental information amongst all stakeholders can also be very useful to promote environmentally friendly and economically viable products and processes, as well as forms of organization and new business.es
dc.description.abstract[ES] El creciente interés por la eco-innovación o innovación medioambiental como una estrategia no sólo para tratar los problemas medioambientales sino también como una fuente de ventajas competitivas para las empresas y para la emergencia de nuevas áreas de negocio, nos lleva a tratar de identificar los diferentes factores que actúan como determinantes de su desarrollo y adopción a nivel micro.es
dc.description.abstractEn este artículo integramos los resultados de varios estudios empíricos recientes de acuerdo con una clasificación propia de factores derivada de las variables utilizadas en esos análisis. Desde una perspectiva convencional nos referimos a las características estructurales de las empresas (tamaño, sector, edad), a la lógica de negocio (ahorro de costes, ampliación del mercado), y a su competencia tecnológica (actividades de I+D, cualificación del personal y la administración, cooperación y participación en redes,…). Añadimos otra categoría para referirnos a innovaciones de organización y de marketing que reflejan la existencia de una cierta estrategia medioambiental empresarial.es
dc.description.abstractEn general, los resultados muestran que los factores que influyen en la innovación convencional también afectan a la eco-innovación, destacando los relacionados con el ahorro de costes y la competencia tecnológica. En consecuencia, junto a una regulación medioambiental estricta –justificada en base a las características específicas de la eco-innovación– consideramos útil apoyar los factores de demanda y de oferta con instrumentos específicos. Las medidas para la difusión de información medioambiental entre los actores relevantes pueden también ayudar a promover productos, procesos, nuevas formas de organización y nuevos negocios respetuosos con el medio ambiente y económicamente viables.es
dc.language.isoenges
dc.publisherInstituto de Economía Aplicada a la Empresa de la Universidad del País Vascoes
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.subjectecoinnovationes
dc.subjectfirm level determinantses
dc.subjectsupply side and demand side factorses
dc.subjectenvironmental strategyes
dc.subjectecoinnovaciónes
dc.subjectdeterminantes a nivel empresariales
dc.subjectfactores de oferta y demandaes
dc.subjectestrategia medioambientales
dc.titleKey business factors for eco-innovation: an overview of recent firm-level empirical studieses
dc.title.alternativeFactores empresariales clave para la eco-innovación: una revisión de estudios empíricos recientes a nivel de empresaes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.rights.holder© Cuadernos de Gestión
dc.relation.publisherversionhttp://www.ehu.es/cuadernosdegestion/revista/index.php/numeros?a=da&y=2012&v=12&n=3&o=5
dc.identifier.doi10.5295/cdg.110308ap
dc.subject.jelQ55
dc.subject.jelO31
dc.identifier.repecRePEc:ehu:cuader:7982es
dc.subject.categoriaBUSINESS AND INTERNATIONAL MANAGEMENT
dc.subject.categoriaECONOMIC DEVELOPMENT, TECHNOLOGICAL CHANGE, AND GROWTH
dc.subject.categoriaAGRICULTURAL AND NATURAL RESOURCE ECONOMICS; ENVIRONMENTAL AND ECOLOGICAL ECONOMICS
dc.subject.categoriaSTRATEGY AND MANAGEMENT
dc.subject.categoriaORGANIZATIONAL BEHAVIOR AND HUMAN RESOURCE MANAGEMENT
dc.subject.categoriaINDUSTRIAL RELATIONS AND LABOR
dc.subject.categoriaECONOMICS


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