Show simple item record

dc.contributor.authorZorita Arroyo, Diego
dc.date.accessioned2022-12-26T11:33:30Z
dc.date.available2022-12-26T11:33:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationAusArt 10(1) : 43-53 (2022)
dc.identifier.issn2340-8510
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/59058
dc.description.abstractIn late-francoist Spain, a diverse group of poets claim for the withdrawal from writing. There were two the main trends: on the one hand, one trend that comes from Letrism, which made of appropriation its distinctive character and of hazard his spirit, on the other hand, a trend that originates in concretism and that aspireto establish objective methods for poetry creation. Aiming to sidestep bothmovements, José Luis Castillejo -originally a ZAJ member- conceive his ‘escritura no escrita’, a transposition of pictorial modernism to the field of writing.This article critiques Castillejo aesthetical stance with respect to the first of hismodernist works: The Book of I’s showing its paradoxical relation to the concrete trend in Spanish experimental poetry.; En la España tardo franquista, un conjunto heterogéneo de poetas lanzó un grito en favor de abandonar la escritura. Dos fueron las principales corrientes: una de raíz letrista, que hizo de la técnica de la apropiación su seña distintiva y del azar su espíritu y otra, de raíz concreta, que aspiró a instaurar procedimientos objetivos de creación poética y a hacer del poema un objeto-estructura. Tratando de eludir ambas corrientes, José Luis Castillejo -que perteneció durante su primera etapa al grupo ZAJ- concibió su ‘escritura no escrita’, una trasposición delas ideas del modernismo pictórico greenbergiano al campo de la escritura. El presente artículo ofrece una crítica de la propuesta estética de Castillejo a partir del análisis de la primera de las obras de su etapa modernista: The Book of I’s y de su paradójica relación con la variante concreta de la poesía experimental española.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.titleEl lugar imposible: la "escritura no escrita" de José Luis Castillejo
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2022 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/ausart.23466


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2022 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2022 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional