Detecting Areas of Improvement in Secondary Education: Listening to Management Teams and Teachers
Revista Colombiana de Educación (91) : 213-238 (2024)
Abstract
The general aim of this research study is to detect needs and possible areas of improvement
in the Basque education system. To this end, this paper describes and compares
the discourses of different informants, using a qualitative methodology based on a census
sample of secondary schools and students in the Autonomous Community of the
Basque Country (acbc). Although our research is located in a specific geographical and
cultural context, the detailed contextualisation of the study may shed light on an international
level and may be transferable to other contexts that come close to the characteristics
described in this article. Thus, a total of 18 secondary schools from the acbc were
selected in accordance with their effectiveness level, calculated on the basis of the results
obtained in the Diagnostic Assessments (DAs) across five years. Likewise, professionals
involved in the study (18 inspectors, 18 management teams, and 50 educational agents)
identified certain priority areas, such as teaching-learning methods, promoting diversity,
fostering an evaluative culture and leadership, resource provision, stability of the teaching
staff, relationships with families, and optimisation of constructive conflict resolution. This
research can help to carry out other research on other education systems based on the
dimensions analysed in this article, as they have been found to be a priority for educational
agents. El objetivo general de este estudio de investigación es detectar las necesidades y posibles
áreas de mejora en el sistema educativo vasco. Con este fin, se plantea describir y comparar
los discursos de diferentes informantes, a través de una metodología cualitativa
que parte de una muestra de censo de escuelas secundarias y de estudiantes pertenecientes
a la Comunidad Autónoma del País Vasco (capv). Aunque nuestra investigación se
ubica en un contexto geográfico y cultural específico, la detallada contextualización del
estudio puede arrojar luz a nivel internacional y ser transferible a otros contextos que se
asemejen a las características descritas en este artículo. Por lo tanto, se seleccionaron un
total de 18 centros de educación secundaria de la capv, de acuerdo con su nivel de efectividad,
calculado en función de los resultados obtenidos en las Evaluaciones Diagnósticas
(EDs) durante cinco años. Asimismo, los profesionales involucrados en este estudio (18
inspectores, 18 equipos directivos y 50 agentes educativos) identificaron algunas áreas
prioritarias, como los métodos de enseñanza-aprendizaje, fomento de la diversidad, impulso
de una cultura evaluativa y liderazgo, dotación de recursos, estabilidad del personal
docente, relaciones con familias y optimización de la resolución constructiva de conflictos.
Esta investigación puede ayudar a llevar a cabo otros estudios sobre otros sistemas
educativos basándose en las dimensiones analizadas en este artículo, ya que se ha determinado
que son prioritarias para los agentes educativos