Análisis del tratamiento del medio físico en el planeamiento territorial de la Comunidad Autómoma del País Vasco (1940-2006).
View/ Open
Date
2007-06-14Author
Urquidi Elorrieta, Pedro
Metadata
Show full item recordAbstract
[EN]The aim of the work is to analyse the area planning documents of the
Basque Autonomous Community (BAC) from a historical perspective (1940-
2006), in order to answer three questions: How was the treatment of the
physical environment incorporated into such documents? Are the proposed
territorial models completely new, or do they include the different
contributions made throughout the years? Which difficulties are encountered
when applying such documents?
After assessing the state of the issue, the documents have been analysed
from a qualitative and hermeneutical point of view, by means of a thorough
search in administrative archives and databases. The author's view has also
been considered in the most recent studies, since he/she plays an active
role in the production of some of those documents, as well as in various
forums, conferences and meetings related to the subject.
The main conclusion drawn is the consolidation of the public function of area
planning with regard to its conceptual level and established legal
framework, as well as the incorporation of the physical environment into
such planning. However, that consolidation does not translate in practice
into the territorialisation of its most specific proposals. The main difficulties
encountered are: the excessive differences between its broad goals and its
proposals; the difficulties to coordinate different sectorial policies (horizontal
coordination) and different institutional levels (vertical coordination) –the
governance of the BAC is particularly complex in that sense, as a result of
incorporating a new level, the Provincial Councils, into its politicaladministrative
system-; the problems encountered when organising
processes of public participation; the difficult balance between normative
and/or propositive planning and the reluctance of conservative forces to go
beyond strategic planning; the lack of definition of intermediate level
planning, i.e. the PTPs (Partial Territorial Plans); the lack of balance
between the normative part and the allocated or promised resources; and
the insufficient means to manage them. These problems are, to a great
extent, responsible for the lack of implementation of the documents. [ES]El objetivo del trabajo es el análisis de los documentos de planeamiento de la Comunidad Autónoma Vasca 1940-2006.
Tras realizar una revisión sobre el concepto de ordenación territorial y las nuevas ideas que surgen como fruto de las nuevas dinámicas territoriales, la investigación se centra en tres preguntas: ¿aporta el planeamiento territorial una visión más cualificada del tratamiento y las propuestas sobre medio físico? ¿cuáles son las dificultades para que el planeamiento territorial propuestas salgan adelante? ¿los modelos territoriales propuestos, son totalmente originales o responden a un proceso en su formulación?
El análisis del planeamiento se estructura en cinto etapas: antecedentes a la guerra civil, la etapa autárquica de la Dictadura (1940-1956), la etapa de crecimiento desarrollista (1956-1978), el primer planeamiento democrático (1978-1990) y la definitiva institucionalización de la Ordenación del Territorio en la CAPV tras la aprobación de la Ley de Ordenación del Territorio (1990-2006). Dichas etapas se han conformado siguiendo el marco legal de cada momento, pues es este el que establece los diferentes instrumentos de ordenación y el alcance de los mismos en cada momento. También se establece un marco socioeconómico más general en cada etapa.
El trabajo establece unas conclusiones finales entre las que destacan el afianzamiento de la función pública de la ordenación del territorio - y de la integración del medio físico en la misma, en su nivel conceptual e institucional.
Este afianzamiento en este nivel no se corresponde con el desarrollo de los instrumentos de ordenación previstos en las diferentes legislaciones autonómicas, en la implementación de sus propuestas más concretas. Las excesivas diferencias entre sus amplios objetivos y sus propuestas, las dificultades de coordinación de diferentes políticas sectoriales (coordinación horizontal) y de diferentes niveles institucionales (coordinación vertical)