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dc.contributor.authorLorain, Marie Anne
dc.contributor.authorGarcía Domonte, Aurora
dc.contributor.authorSastre Peláez, Francisco
dc.date.accessioned2015-10-07T07:53:28Z
dc.date.available2015-10-07T07:53:28Z
dc.date.issued2015-10-06
dc.identifier.citationCuadernos de Gestión 15(2) : 65-90 (2015)es
dc.identifier.issn1131-6837 (print)
dc.identifier.issn1988-2157 (online)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/15776
dc.description.abstract[EN] This study examines the evolution of budgeting practices in the extremely difficult Spanish economic environment. In order to analyse if companies are still maintaining their budgeting process and if, right now, they are facing more difficulties in forecasting accurate indicators, two similar web surveys were addressed over two periods of time, firstly in 2008 at the beginning of the financial crisis, and secondly in 2013 after five years of a downward trend. In addition, in-depth interviews were conducted to investigate how companies brought more flexibility to their budgeting process in order to cope with environmental uncertainty. The survey indicates that 97% of respondents are still using a traditional budgeting process being this result similar to the one found in 2008. However, 2013 showed that the reliance on forecasted information is being increasingly questioned. Furthermore the study revealed that the respondents are bringing more flexibility to their processes, being able to modify the objectives once the budget is approved and to obtain new resources outside the budgeting process. This paper contributes to revealing information about difficulties in setting reliable objectives in a turbulent environment and provides data about the evolution of budgeting practices over five years during an austere economic crisis.es
dc.description.abstract[ES] Este estudio examina la evolución de la gestión presupuestaria en el extremadamente difícil entorno económico español. A fin de analizar si las empresas aún continúan utilizando los presupuestos y si se están enfrentando a mayores dificultades para lograr unas predicciones fiables, se han realizado dos encuestas similares en fechas distintas, la primera en 2008, al inicio de la crisis financiera, y la segunda en 2013, después de cinco años de tendencia bajista. Los resultados obtenidos con este trabajo de campo se han complementado con diversas entrevistas en profundidad, a fin de investigar cómo las organizaciones incorporan mayor flexibilidad en sus procesos presupuestarios para hacer frente a la incertidumbre del entorno. Los resultados muestran que hoy el 97% de las empresas encuestadas utilizan los presupuestos tradicionales en su gestión (dato similar al obtenido en 2008). Sin embargo, en 2013, la confianza en la información proporcionada se cuestiona cada vez más. Se ha detectado que estas empresas crean nuevas formas para aportar mayor flexibilidad a sus procesos. Este estudio contribuye a proporcionar mayor información sobre las dificultades para establecer objetivos realistas en entornos turbulentos y proporciona información sobre la evolución de las prácticas presupuestarias a lo largo de cinco años de profunda crisis económica.es
dc.language.isoenges
dc.publisherInstituto de Economía Aplicada a la Empresa (Universidad del País Vasco UPV/EHU)es
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.subjecttraditional budgetinges
dc.subjectplanninges
dc.subjectuncertaintyes
dc.subjectmanagement controles
dc.subjectpresupuesto tradicionales
dc.subjectplanificaciónes
dc.subjectincertidumbrees
dc.subjectcontrol de gestiónes
dc.titleTraditional budgeting during financial crisises
dc.title.alternativeEl presupuesto tradicional en la crisis económicaes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.rights.holder© Cuadernos de Gestión
dc.relation.publisherversionhttp://www.ehu.eus/cuadernosdegestion/revista/index.php/en/numeros?a=da&y=2015&v=15&n=2&o=3es
dc.identifier.doi10.5295/cdg.140480ag
dc.subject.jelM21
dc.subject.jelM49
dc.subject.categoriaBUSINESS AND INTERNATIONAL MANAGEMENT
dc.subject.categoriaBUSINESS ADMINISTRATION AND BUSINESS ECONOMICS; MARKETING; ACCOUNTING
dc.subject.categoriaECONOMICS
dc.subject.categoriaINDUSTRIAL RELATIONS AND LABOR
dc.subject.categoriaORGANIZATIONAL BEHAVIOR AND HUMAN RESOURCE MANAGEMENT
dc.subject.categoriaSTRATEGY AND MANAGEMENT


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