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dc.contributor.authorVillarreal Larrinaga, Oskar ORCID
dc.date.accessioned2016-11-21T09:27:37Z
dc.date.available2016-11-21T09:27:37Z
dc.date.issued2016-11
dc.identifier.citationCuadernos de Gestión 17(1) : 147-172 (2017)es
dc.identifier.issn1131-6837 (print)
dc.identifier.issn1988-2157 (online)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/19559
dc.description.abstract[EN] Articles on the research methodology to be used in Business Economics generally address the key aspects involved in designing the research, such as procedure, techniques of evidence gathering and analysis and associated tests of rigor and quality. However, researchers involved in some of the more uncommon scientific research methodologies (albeit necessary in social science) such as case studies have some rather more existential questions (Why and for what purpose should one use case studies in research?). They need answers to these questions if they are to overcome the technical problems of the research process and, above all, the prejudice against such methodologies encountered amongst the scientific community. As well as addressing the key aspects of research design, this paper sets out to discuss the raison d être of case study as a scientific research methodology. In doing so, it will use three principal questions in order to approach the discussion from a different perspective. These three questions are: is it desirable, is it necessary and is it possible to perform research using case studies? In answering these questions, it is hoped to provide robust arguments that will justify the use of this methodology, as well as substantial elements for building appropriate and rigorous designs for scientifically-based and focused case study research.es
dc.description.abstract[ES] Los artículos metodológicos sobre investigación de la Economía de la Empresa afrontan, generalmente, los aspectos clave del diseño de la investigación, esto es, el procedimiento, las técnicas de recogida de evidencia y de análisis y las pruebas de rigor y calidad asociadas a aquel. No obstante, los investigadores que se enfrentan a metodologías de investigación científica no habituales , aunque necesarias en ciencias sociales, como es el estudio de casos requieren la respuesta de ciertas cuestiones de naturaleza más existencial (¿Por qué? y ¿Para qué investigar con casos?) si pretenden superar con cierta holgura los problemas técnicos del proceso de investigación y, especialmente, los prejuicios de parte de la comunidad científica contra estas metodologías. Este trabajo pretende añadir, además de los aspectos clave del diseño de la investigación, una reflexión previa sobre la razón de ser del estudio de casos como metodología de investigación científica a partir de tres cuestiones principales que van a permitir estructurar con diferente prisma dicha reflexión. Estas tres cuestiones son: ¿se quiere, se debe y se puede investigar con estudios de casos? A través de sus respectivas respuestas se pretende dar argumentos robustos que justifiquen su utilización y elementos sustanciales para la construcción de diseños adecuados y rigurosos para una investigación con casos con sentido y dirección científica.es
dc.language.isoenges
dc.publisherInstituto de Economía Aplicada a la Empresa (Universidad del País Vasco UPV/EHU)es
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.subjectcase studyes
dc.subjectresearch methodologyes
dc.subjectbusiness economicses
dc.subjectestudio de casoses
dc.subjectmetodología de investigaciónes
dc.subjecteconomía de la empresaes
dc.titleIs it desirable, necessary and possible to perform research using case studies?es
dc.title.alternative¿Se quiere, se debe y se puede investigar con estudios de casos?es
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.rights.holder© Cuadernos de Gestión
dc.relation.publisherversionhttp://www.ehu.eus/cuadernosdegestion/revista/index.php/en/numeros?a=da&y=2017&v=17&n=1&o=7es
dc.identifier.doi10.5295/cdg.140516ov
dc.subject.jelB49
dc.subject.jelM19
dc.subject.categoriaBUSINESS AND INTERNATIONAL MANAGEMENT
dc.subject.categoriaHISTORY OF ECONOMIC THOUGHT
dc.subject.categoriaBUSINESS ADMINISTRATION AND BUSINESS ECONOMICS; MARKETING; ACCOUNTING
dc.subject.categoriaECONOMICS
dc.subject.categoriaINDUSTRIAL RELATIONS AND LABOR
dc.subject.categoriaORGANIZATIONAL BEHAVIOR AND HUMAN RESOURCE MANAGEMENT
dc.subject.categoriaSTRATEGY AND MANAGEMENT


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