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dc.contributor.authorNavarro Sanfelix, Guillermo
dc.contributor.authorPuig, Francisco
dc.date.accessioned2018-01-08T11:24:41Z
dc.date.available2018-01-08T11:24:41Z
dc.date.issued2017-11
dc.identifier.citationCuadernos de Gestión 18(1) : 85-102 (2018)es_ES
dc.identifier.issn1131-6837 (print)
dc.identifier.issn1988-2157 (online)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/24429
dc.description.abstract[EN] Agency theory has been widely used in the franchising literature. This theory analyzes the contract relationships between the principal and agent and has been mostly applied to franchising in traditional sectors (e.g., restaurants, retailing, or travel agencies) where the processes and procedures can be easily standardized. Recently, there has been a spectacular development of high-intensity knowledge sectors, especially in the health sector (dentists, opticians, physiotherapists etc.), where many companies choose franchising to expand the network and improve the survival rates of franchisees, although this strategy goes against the traditional view of the agency theory. In this work, we propose to study this “new agency problem”, using the franchising business model as our research field. The know-how in high-knowledge-intensive sectors is difficult to codify and transfer, and it opens new possibilities for resource-based and intellectual capital perspectives to explain how knowledge assets are built into contracts in franchisor-franchisee relationships. Using resource-based theory and an intellectual capital perspective, we develop propositions on how to handle the knowledge transfer more efficiently. From this point of view, we propose an interorganizational dynamic contract to provide a more efficient knowledge transfer, thereby contributing to the success of the franchise networks as well as reducing the failure rates of franchisees’ outlets.es_ES
dc.description.abstract[ES] La Teoría de la Agencia está ampliamente extendida en la literatura sobre el modelo de negocio de la franquicia. Desde la misma se analiza el contenido del contrato que gestiona la relación entre Principal y Agente en actividades y procesos fácilmente estandarizables (restauración, comercio minorista, agencias de viaje, etc.). No obstante, durante los últimos 10 años ha habido un espectacular desarrollo de ese modelo empresarial hacia sectores más intensivos en conocimiento (dentistas, ópticas, fisioterapia, etc.) que cuestiona algunos de los postulados básicos de la teoría, limitando las posibilidades de desarrollo y supervivencia del proyecto. En este trabajo revisamos el “nuevo problema de agencia” de Agencia que surge cuando un emprendedor franquicia una actividad intensiva en Capital Intelectual. Consideramos que las actividades que se realizan en estos sectores presentan una complejidad tal que hace difícilmente codificable y transmisible todos sus aspectos, por lo que el uso de los Contratos típicos de Agencia puede quedar muy limitado. Por ello, a partir del marco de la Teoría de Recursos y Capacidades planteamos un conjunto de proposiciones que sugieren un contrato dinámico interorganizacional y donde la efectiva transferencia de conocimientos entre las partes se convierte en un aspecto clave. En última instancia las contribuciones del mismo permitirán reducir las tasas se disolución de esos proyectos.es_ES
dc.description.sponsorshipThis investigation was supported by the Research Project UV-INV-AE16-48890 of the University of Valencia (Spain).es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherInstituto de Economía Aplicada a la Empresa (Universidad del País Vasco UPV/EHU)es_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectfranchisees_ES
dc.subjectagency theoryes_ES
dc.subjectentrepreneurshipes_ES
dc.subjectresource-based viewes_ES
dc.subjectfranquiciaes_ES
dc.subjectteoría de la agenciaes_ES
dc.subjectemprendimientoes_ES
dc.subjectteoría de recursos y capacidadeses_ES
dc.titleNew challenges in franchisor-franchisee relationship. An analysis from agency theory perspectivees_ES
dc.title.alternativeNuevos retos en las relaciones franquiciador-franquiciado. Un análisis desde la teoría de la agenciaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holderAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.relation.publisherversionhttp://www.ehu.eus/cuadernosdegestion/revista/en/published-issues/articulo?year=2018&vol=18&num=1&o=4es_ES
dc.identifier.doi10.5295/cdg.150610gn
dc.subject.jelM130


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