La invención de la tradición en el África colonial inglesa: postura, interpretaciones y límites de la historiografía "constructivista"
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Date
2010Author
Perez, Marco
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Historia contemporánea 41 : 415-446 (2010)
Abstract
Since the eighties the "constructivist " interpretation of nationalism has recognised in the African case the most recent example, and perhaps the most irrefutable one, of invented tradition. The subsequent research into the social, linguistic and religious components within which said manipulation would have been developed has not been successful in giving an exhaustive explanation of the capacities of the national paradigm of establishing contacts with previous linguistic and proto-national traditions.In particular, the debate has focussed on the function of the myth in the political and social integration of the populations, within a multidisciplinary bibliographical framework in between historiography, anthropology and ethnography. With regards to the historical perspective, the "invention " or the "imagination " of the indigenous tribe and African populations by western civil servants would have been sustained most of all with the help of missionary schools and the colonial administration, integrated by the power, created and reinforced, of the native chiefs. Such interpretation, backed by rigorous scientific work, would have to recognise towards the end of the nineties the strength of the new political tribalism as an expression in some cases of a "long term " identity, in some others of a wise management of the "ethnic myth " but nonetheless potent and "real ", as a means of mobilisation of the masses.; A partir de los años ochenta la interpretación "constructivista " del nacionalismo ha reconocido en el caso africano el ejemplo más reciente y quizás más irrebatible de tradición inventada. La profundización posterior sobre los componentes sociales, lingüísticos y religiosos dentro de los cuales se habría desarrollado tal manipulación cultural no ha conseguido, sin embargo, una exhaustiva explicación de las capacidades del paradigma nacional de establecer contactos con anteriores tradiciones lingüísticas y protonacionales.En particular, el debate se ha centrado en la función del mito en la integración política y social de las poblaciones, en un marco bibliográfico multidisciplinar a caballo entre historiografía, antropología y etnografía. En lo que respecta la postura histórica, la "invención " o la "imaginación " de la tribu indígena por parte de los funcionarios occidentales y de las poblaciones africanas se sostendría sobre todo con el auxilio de las escuelas misioneras y de la administración colonial, integrada por el poder, creado y generalmente reforzado, de los jefes nativos. Tal interpretación, avalada por rigorosos estudios científicos, tendrá sin embargo que reconocer, al final de los años noventa, la fuerza del nuevo tribalismo político, expresión en algunos casos de una más "larga duración " identitaria, en otros de una sabia gestión del "mito étnico ", funcional, pero no por eso menos potente y "real ", a los fines de movilización de las masas.