UPV-EHU ADDI
  • Back
    • English
    • Español
    • Euskera
  • Login
  • English 
    • English
    • Español
    • Euskera
  • FAQ
View Item 
  •   Home
  • Servicio Editorial UPV/EHU
  • Revistas
  • Publicaciones - UPV/EHU
  • INVESTIGACIÓN
  • Historia Contemporánea
  • Número 41 (2010)
  • View Item
  •   Home
  • Servicio Editorial UPV/EHU
  • Revistas
  • Publicaciones - UPV/EHU
  • INVESTIGACIÓN
  • Historia Contemporánea
  • Número 41 (2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mujer, enseñanza profesional y modernización en España (1880-1930)

Thumbnail
View/Open
1342-3678-1-PB.pdf (188.3Kb)
Date
2010
Author
Rico Gómez, María Luisa
Metadata
Show full item record
Historia contemporánea 41 : 447-480 (2010)
URI
http://hdl.handle.net/10810/38152
Abstract
Las posibilidades de promoción y mejora de la posición social que ofrecía la enseñanza profesional no dejarían indiferente al colectivo femenino durante la época de la Restauración, dentro del marco de la configuración del Estado moderno. La mujer de clase media entendía que las nuevas oportunidades laborales, que se abrían con la modernización de la industria, le permitirían integrarse en un ámbito desconocido hasta el momento. La vocación hacia estos espacios era utilizada como vía de liberalización. Para ello, hacía falta formarse profesionalmente y dar cabida a las demandas de capital humano que las exigencias económicas del momento demandaban. Este proceso fue el que le permitió abrirse lugar en otros espacios profesionales, aunque no dejaran de estar dominados por las condiciones que establecía el género.; The possibilities of promotion and improvement of the social position that offered the professional education would not leave indifferent to the feminine community during the period of the Restoration, inside the frame of the configuration of the modern State. The woman of half kind understood that the new labour opportunities, that opened with the modernization of the industry, would allow him integrate in a no Know field until the moment. The vocation to these spaces was used like road of liberalization. For this, did is missing to form professionally and give fit to the demands of human capital that the economic needs of the moment sued. This process was the one who allowed him open place in other professional spaces, although they did not leave to be dominated by the conditions that established the gender.
Collections
  • Número 41 (2010)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
OpenAIRE
OpenAIRE
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesDepartamentos (cas.)Departamentos (eus.)SubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesDepartamentos (cas.)Departamentos (eus.)Subjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
OpenAIRE
OpenAIRE