Show simple item record

dc.contributor.authorBarrenetxea Marañón, Igor
dc.date.accessioned2020-01-14T13:52:06Z
dc.date.available2020-01-14T13:52:06Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationHistoria contemporánea 59 : 235-267 (2019)
dc.identifier.issn1130-2402
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/38391
dc.description.abstractThe history of the Second Spanish Republic has been marked by myth, deceit, prejudices and representations which have conformed part of its memory. This article intends to dive in and analyse, from visual sources, the collective imaginary which cinema has built out of it. It is, of course, not monolithic but, rather, it has evolved at the same time that changes in Spanish society have been displayed; from the revilement of the period during Franco’s regime, to a process of idealisation which has germinated during democracy. However, we are going to stress, mostly, the correlation which has been given of the Republic with the political or anticlerical violence that, despite the contributions of historiography, has in great length determined its negative image, more influenced by the discussions about the causes and origins of the Spanish Civil War and the effects of repression than by a properly weighed up look of the period.; La historia de la Segunda República española ha venido jalonada de mitos, falsedades, prejuicios y representaciones que han configurado parte de su memoria. Este artículo pretende bucear y analizar, desde las fuentes visuales, el imaginario colectivo que el cine ha construido de ella. Desde luego, no es monolítico, sino que ha ido evolucionando a la par que se han ido mostrando cambios en la sociedad española, desde la denostación del periodo, durante el franquismo, hasta un proceso de idealización que ha ido germinando durante la democracia. Sin embargo, vamos a hacer hincapié, principalmente, en la vinculación que se ha dado de la República con la violencia política o anticlerical que, en buena medida, ha determinado, a pesar de las aportaciones que se han hecho por parte de la historiografía, su imagen negativa, la cual ha venido más ligada a los debates sobre la causa y el origen de la Guerra Civil española, y los efectos de la represión, que por una tamizada mirada del periodo.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleLa "niña bonita ". Imágenes de la violencia (y no violencia) de la Segunda República española en el cine
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2019 UPV/EHU Atribución 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/hc.18865 


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Número 59 (2019)
    Los servicios públicos y la modernización de la ciudad (siglos XIX y XX)

Show simple item record

© 2019 UPV/EHU Atribución 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2019 UPV/EHU Atribución 4.0 Internacional