Show simple item record

dc.contributor.authorCristiano, Javier L.
dc.date.accessioned2020-02-27T18:47:48Z
dc.date.available2020-02-27T18:47:48Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationPapeles del CEIC (1) : (2016)
dc.identifier.issn1695-6494
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/41744
dc.description.abstractDifferent theoretical traditions in sociology have readily admitted that inventiveness, imagination and creativity are distinctive features of human action. Yet these same traditions have focused in other elements of action, such as rationality, allegiance to social norms, spontaneity in everyday practices, or linguistic and communicative abilities. This article intends to offer a flexible framework for developing a creativity-centered conception of agency. From a social science perspective, this is relevant because of the intuitively obvious yet undoubtedly complex link between creativity and the emergence of new identities and forms of social organization. The framework builds upon a concept of agent as a stratification of selfconsciousness and self-control levels: a drive level of creativity, a prereflexive-practical level, and a discursive level. Specific mechanisms of creativity are identified in each level, in order to sketch a few hypotheses on the links between all three levels, and a set of future research lines that may strengthen this proposal.; Las diferentes tradiciones teóricas de la sociología han reconocido que la inventiva, la imaginación y la creatividad son rasgos inherentes a la acción humana. Sin embargo, han privilegiado en sus teorizaciones otros aspectos de la acción, como la racionalidad, el seguimiento de normas sociales, la espontaneidad de las prácticas cotidianas o las habilidades lingüísticas y comunicativas. La intención de este artículo es proponer un esquema amplio y flexible para el desarrollo de una concepción del agente centrada en la creatividad, cuyo interés para las ciencias sociales viene dado por el vínculo, intuitivamente obvio, pero extremadamente complejo, entre creatividad y emergencia de nuevas identidades y nuevas formas de organización social. El esquema parte de una concepción del agente como estratificación de niveles de consciencia y autoconocimiento, diferenciando un plano pulsional de la creatividad, un plano prereflexivo-práctico y un plano discursivo. En cada uno se identifican mecanismos específicos de la creatividad de la acción, para esbozar luego algunas hipótesis de articulación entre los tres y algunas líneas de investigación que podrían, a futuro, apuntalar la propuesta.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titleEsquema de una teoría del agente centrada en la creatividad
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2016, Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua
dc.identifier.doi10.1387/pceic.14284


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record