Show simple item record

dc.contributor.authorMiranda Berasategi, Olaia
dc.contributor.authorGarro Larrañaga, Oihana ORCID
dc.date.accessioned2020-02-27T18:57:20Z
dc.date.available2020-02-27T18:57:20Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationPapeles del CEIC (2) : (2019)
dc.identifier.issn1695-6494
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/41830
dc.description.abstractThis text analyzes different contemporary architectural and sculptural materializations distinguishable because of the relational and contingent approach to all that surrounds us. From a sensitive approach and articulation towards what coexists, the spatial configurations exhibited here are an example of a way of doing, of an ethic and a technique, which try to inhabit this world in relation. This is perceptible in the approach and listening to the surroundings of Junya Ishigami’s architecture or in the configuration next to the things of Josu Bilbao’s floor sculpture. They are aesthetic configurations that expose, rescuing Judith Butler’s words, the irremediably relational and contingent condition of our existence. And from the manifest interdependence towards what surrounds and conditions us, these configurations are an example of what Adriana Cavarero proposes as "inclined geometry". This author understands inclination as an approach that, appearing outside itself, tends to the outside, in manifest structural interdependence of the subject towards that which coexists. This text exposes that inclined geometry through the spatial configurations of Junya Ishigami, Ryue Nishizawa, Gordon Matta-Clark and Josu Bilbao, as a possibility of inhabiting an unstable world.; Este texto analiza diferentes materializaciones arquitectónicas y escultóricas contemporáneas que se distinguen por un acercamiento relacional y contingente hacia todo aquello que nos rodea. Desde un acercamiento y articulación sensible hacia lo que coexiste, las configuraciones espaciales expuestas aquí son muestra de una manera de hacer, de una ética y una técnica, que tratan de habitar este mundo en relación. Eso es perceptible en el acercamiento y escucha hacia el entorno de la arquitectura de Junya Ishigami o en la configuración junto a las cosas de la escultura de suelo de Josu Bilbao. Son configuraciones estéticas que exponen, rescatando las palabras de Judith Butler, el carácter irremediablemente relacional y contingente de nuestra existencia. Y desde la interdependencia manifiesta hacia aquello que nos rodea y condiciona, estas configuraciones son ejemplo de lo que Adriana Cavarero propone como "geometría inclinada". Esta autora entiende por inclinación un acercarse que, asomándose fuera de sí, tiende al exterior, en manifiesta interdependencia estructural del sujeto hacia aquello con lo que coexiste. En este texto se expone esa geometría inclinada a través de las configuraciones espaciales de Junya Ishigami, Ryue Nishizawa, Gordon Matta-Clark y Josu Bilbao, como posibilidad de habitar un mundo inestable.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleHabitar el suelo. Aproximaciones estéticas hacia un habitar en relación
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2019 UPV/EHU Atribución 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/pceic.20257


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2019 UPV/EHU Atribución 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2019 UPV/EHU Atribución 4.0 Internacional