Show simple item record

dc.contributor.authorIriondo Aranguren, Miguel
dc.date.accessioned2020-07-10T10:15:44Z
dc.date.available2020-07-10T10:15:44Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationAusArt 2(2) : 50-74 (2014)
dc.identifier.issn2340-8510
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/45343
dc.description.abstractThe Yugoslav writer Danilo Kis tried to show that beyond the official History was possible an intimate and personal narrative of events. All those people without a name with social resonance, had a place in his Encyclopedia of the dead.Worried about the same problem, the confrontation between personal time and historical time, Hungarian filmmaker Péter Forgács, recovering anonymous movies made by people who lived dramatic events, rescues important moments close to oblivion and tries thus to reconfigure our historical consciousness; El escritor yugoslavo Danilo Kis mostró que frente a la Historia oficial era posible una narración íntima y particular de los acontecimientos. Todas aquellas personas carentes de un nombre propio con resonancia social, tenían un lugar en su Enciclopedia de los muertos.Bajo idéntica preocupación, esa confrontación entre tiempo personal y tiempo histórico, el cineasta húngaro Péter Forgács, recuperando filmaciones anónimas de personas que vivieron acontecimientos dramáticos, resucita momentos cruciales que residen en el horizonte del olvido definitivo e intenta reconfigurar así nuestra conciencia histórica.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titleEstética de la memoria: Danilo Kis y Péter Forgács, de lo banal a lo significativo
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2014, Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record