Show simple item record

dc.contributor.authorGarcía-Oliveros Hedilla, Elena
dc.date.accessioned2020-07-29T11:17:50Z
dc.date.available2020-07-29T11:17:50Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationAusArt 5(1) : 117-127 (2017)
dc.identifier.issn2340-8510
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/45647
dc.description.abstractArtists from the world of women have been forging their own paths since the 1970s, based on decisive commitments to the relationship between the arts and politics. The gender debate has been gradually taking shape within this new online space since the 1990s, which has encouraged some of these groups to create what has become known as “Cyberfeminism”.The utopian idea that the Internet could redefine the binary man-woman model based on queer tenets was soon abandoned but feminist net.art methodologies and works have continued to gain ground. This article explores these choices and analyses the breaks, both actual and possible, involved both on a social and artistic level. The case of artist Shu Lea Cheang, a collaborator in this research, is an example of an historical connection which began with the adoption of collaborative creative models, and ended with object art being replaced by digital art, driven by the internet context.; Artistas del entorno mujer han abierto caminos divergentes desde los años 70 con apuestas decididas en la relación arte-política. De modo específico, el debate en torno al género toma cuerpo en el nuevo espacio generado en Internet a partir de los años 90, lo que moverá a ciertos de estos grupos a crear lo que se denominará ‘Ciberfeminismo’. La idea utópica de que la red podía acoger una redefinición del modelo binario hombre-mujer desde postulados de lo queer es pronto abandonada pero las metodologías y obras net.art feministas continúan su trayectoria. Este artículo explora estas opciones y analiza las rupturas, reales o posibles, que implican tanto a nivel social como artístico. El caso de lx artista Shu Lea Cheang, colaboradorx de esta investigación, supone una conexión historiográfica que abarca desde la adopción de modelos colaborativos de creación hasta el abandono del arte objeto por lo digital, sostenido por el contexto de la red.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.titleSabotear el ‘big daddy mainframe’ en internet: ciberencuentro con Shu Lea Cheang
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2017 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/ausart.17765


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2017 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2017 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional