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dc.contributor.authorMiguel Salanova, Santiago de
dc.date.accessioned2020-10-21T18:03:50Z
dc.date.available2020-10-21T18:03:50Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationHistoria contemporánea 64 : 809-840 (2020)
dc.identifier.issn1130-2402
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/47166
dc.description.abstractThis article analyses the construction and the initial development of the subway system in Madrid, through the research of the conflicts of legal and political interest that arose between the three organisations involved in it. Firstly, the municipal government of the city; secondly, the concessionary company of the new transport; and finally, the Spanish government. The aim of this paper is to understand the position that the City Council showed in a very specific context of effervescence of municipal action, characterised by claims of wider attributions in the management of urban services. In order to fulfil this purpose, we will addressed not only the claims against the transport company exposed by the main municipal deputies. It will also be valued the way in which the desire for wider rights and competences shown by the local corporation determined very significant confrontations with the aforementioned company and with the government authorities.; Este artículo analiza el proceso de construcción y desarrollo inicial del ferrocarril metropolitano en Madrid, indagando en los conflictos de intereses jurídicos y políticos que suscitó entre los tres organismos implicados en él: el gobierno municipal de la ciudad, la empresa concesionaria del transporte y el Estado. El objetivo será comprender el posicionamiento que el primero de ellos mostró en un contexto muy específico de efervescencia de la acción política municipal, caracterizado por la reivindicación de mayores atribuciones en la gestión de los principales servicios de utilidad pública local. Para cubrir este propósito se atenderá no sólo a las reclamaciones que presentó contra las intervenciones de la empresa en el espacio urbano. También se valorará la forma en la que el anhelo de mayores derechos y competencias mostrado desde la corporación local determinó enfrentamientos de primera magnitud con la mencionada empresa y autoridades gubernamentales.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleLa batalla del Metropolitano. Protesta municipal y conflicto político en Madrid a finales de la Restauración
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2020 UPV/EHU Atribución 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/hc.20490


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