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dc.contributor.authorVillegas Pinuer, Francisco
dc.contributor.authorValenzuela Fernández, Leslier
dc.contributor.authorLlonch Andreu, Joan
dc.contributor.authorLópez Belbeze, Pilar
dc.date.accessioned2022-02-11T14:56:22Z
dc.date.available2022-02-11T14:56:22Z
dc.date.issued2022-02-10
dc.identifier.citationCuadernos de Gestión 22(1) : 35-50 (2022)es_ES
dc.identifier.issn1131-6837 (print)
dc.identifier.issn1988-2157 (online)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/55437
dc.description.abstract[EN] Environmental Sustainability (ES) is a growing concern for society’s development while identifying companies’ need to define sustainability-based strategies. Small and medium-sized enterprises (SMEs) have an essential role; generating more than 60% of employment in Europe and Latin America. Numerous research exists regarding large companies’ situation on environmental topics, yet little exists on SMEs at the practical and theoretical levels. Thus, determining the variables that affect the application of ES is very relevant. This study analyzes in-depth ES factors and drivers from the SMEs’ perspective, exploring the variables influencing their implementation in these companies. The methodology employed is in-depth interviews, applied to a sample of 17 SMEs in Spain and 25 SMEs in Chile. The main findings suggest that Entrepreneurial Orientation (EO), Customer Orientation (CO), and Corporate Social Responsibility (CSR) influence ES adoption in both countries, showing similarities in the driving reasons behind them, but with certain differences in their implementation (affected by institutional context influences). Furthermore, the level of knowledge affects decision-making related to the development of high-level environmental practices.es_ES
dc.description.abstract[ES] La Sostenibilidad Medioambiental (SM) es una preocupación creciente para el desarrollo de la sociedad mientras se identifica la necesidad de que las empresas definan estrategias basadas en la sostenibilidad. Las Pequeñas y Medianas Empresas (PYMES) tienen un papel fundamental; el sector genera más del 60% del empleo en Europa y América Latina. Existen numerosas investigaciones científicas sobre la situación de las grandes empresas en temas medioambientales, sin embargo, la literatura sobre PYMES es escasa a nivel práctico y teórico. De esta manera, determinar las variables que afectan a la aplicación de SM es muy relevante. Este estudio analiza en profundidad los factores e impulsores de la SM desde la perspectiva de las PYMES, explorando las variables que pueden influir en su implementación en estas empresas. La metodología empleada son entrevistas en profundidad, aplicadas a una muestra de 17 directores de PYMES españolas y 25 directores de PYMES chilenas. Los principales hallazgos sugieren que la Orientación Emprendedora (OE), la Orientación al Cliente (OC) y la Responsabilidad Social Corporativa (RSC) influyen en la adopción de la SM en ambos países, manifestando similitudes en los motivos que las impulsan en ambos países, pero ciertas diferencias en su ejecución, donde influye el contexto institucional. Adicionalmente, el nivel de conocimiento afecta la toma de decisiones relacionada con el de desarrollo de practicas medioambientales de alto nivel.es_ES
dc.description.sponsorshipThe first author was financially supported by the National Agency for Research and Development (ANID)/Scholarship Program/DOCTORADO BECAS CHILE/2018–72190184 doctoral grant. We would like to thank the anonymous reviewers and the associate editor for their helpful comments in the review process. Maximiliano Velasco, an English-language professional reviewer, corrected the English in the development process of this article, and Pablo Lillo, a professional digital content creator, generates the article figures.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherInstituto de Economía Aplicada a la Empresa (Universidad del País Vasco UPV/EHU)es_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subjectenvironmental sustainabilityes_ES
dc.subjectcustomer orientationes_ES
dc.subjectcorporate social responsibilityes_ES
dc.subjectentrepreneurial orientationes_ES
dc.subjectSMEses_ES
dc.subjectsostenibilidad medioambientales_ES
dc.subjectorientación al clientees_ES
dc.subjectresponsabilidad social corporativaes_ES
dc.subjectorientación emprendedoraes_ES
dc.subjectPYMESes_ES
dc.titleEnvironmental sustainability and their factors in SMEs: A multiple case study of Spain and Chilees_ES
dc.title.alternativeLa sostenibilidad medioambiental y sus factores en las PYMES: Un estudio de casos múltiples en España y Chilees_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holderAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
dc.relation.publisherversionhttp://www.ehu.eus/cuadernosdegestion/revista/en/published-issues/articulo?year=2022&vol=22&num=1&o=3es_ES
dc.identifier.doi10.5295/cdg.211370fv
dc.subject.jelQ01
dc.subject.jelL26


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