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dc.contributor.authorMuñoz Leiva, Francisco
dc.contributor.authorRodríguez López, María Eugenia
dc.contributor.authorGarcía Martí, Bárbara
dc.date.accessioned2022-02-11T15:23:15Z
dc.date.available2022-02-11T15:23:15Z
dc.date.issued2022-02-10
dc.identifier.citationCuadernos de Gestión 22(1) : 97-113 (2022)es_ES
dc.identifier.issn1131-6837
dc.identifier.issn1988-2157
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/55441
dc.description.abstract[EN] This study shows the main results of a bibliometric analysis of academic research that has applied eye tracking technology in the marketing discipline, drawing from 923 documents extracted from the WoS bibliographic data-base. The aims of the study are to (i) identify the structure of the relationships between past and current research topics, (ii) provide a longitudinal perspective on eye tracking as a research tool for academics, covering the period 1992-2020, and (iii) identify emerging research trends for the future. Among other results, we find that the eye tracking methodology has been applied in marketing research particularly over the last decade due to scholarly interest in studying the visual attention of consumers and users in behavioral studies. More broadly, over the last 30 years, there are five major thematic areas identified: (a) brand-attention-modeling, (b) eye tracking-movements-communication, (c) web-online, (d) HCI-gaze-perception and (e) choice-labeling. The work is the first to identify the structure of the relationships between past and current research topics, and to predict future research trends in the marketing scholarship applying eye tracking as a research tool. Some limitations and potential future research themes are discussed at the end of the paper.es_ES
dc.description.abstract[ES] El presente estudio presenta los principales resultados de un análisis bibliométrico de la investigación académica que ha aplicado la tecnología de seguimiento ocular (eye tracking) en la disciplina del marketing, a partir de 923 documentos extraídos de la base de datos bibliográfica WoS. Los objetivos del estudio son (i) identificar la estructura de las relaciones entre los temas de investigación pasados y actuales, (ii) proporcionar una perspectiva longitudinal sobre el eye tracking como herramienta de investigación usada por los académicos, cubriendo el período 1992-2020, e (iii) identificar las tendencias de investigación emergentes para el futuro. Entre otros resultados, encontramos que la metodología de eye tracking se ha aplicado en la investigación de marketing especialmente en la última década debido al interés por estudiar la atención visual de los consumidores y usuarios en los estudios de comportamiento. En términos más generales, en los últimos 30 años se han identificado cinco grandes áreas temáticas: (a) modelización-marca-atención, (b) seguimiento ocular-movimientos-comunicación, (c) web-online, (d) HCI-mirada-percepción y (e) elección-etiquetado. El trabajo es el primero en identificar la estructura de las relaciones entre los temas de investigación pasados y actuales, y en predecir las futuras tendencias de investigación en los estudios de marketing que aplican eye tracking como herramienta de investigación. Al final del trabajo se discuten algunas limitaciones y posibles temas de investigación futura.es_ES
dc.description.sponsorshipThis work was partly supported by the Spanish National Research Programme (R+D+i Research Project ECO2017-88458-R, “NeuroTourism project”) and the Andalusian R+D+I Research Programme (Grant No: B-SEJ-209-UGR18, “Research in NeuroSOCOM” project).es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherInstituto de Economía Aplicada a la Empresa (Universidad del País Vasco UPV/EHU)es_ES
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MINECO/ECO2017-88458-Res_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subjecteye trackinges_ES
dc.subjectmarketinges_ES
dc.subjectweb of sciencees_ES
dc.subjectbibliometric mapes_ES
dc.subjectstrategic diagrames_ES
dc.subjectthematic networkes_ES
dc.subjectSciMATes_ES
dc.subjectmapa bibliométricoes_ES
dc.subjectdiagrama estratégicoes_ES
dc.subjectred temáticaes_ES
dc.titleDiscovering prominent themes of the application of eye tracking technology in marketing researches_ES
dc.title.alternativeDescubriendo temas destacados de la aplicación de la tecnología de eye tracking en la investigación de marketinges_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holderAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
dc.relation.publisherversionhttp://www.ehu.eus/cuadernosdegestion/revista/en/published-issues/articulo?year=2022&vol=22&num=1&o=7es_ES
dc.identifier.doi10.5295/cdg.211516fm
dc.subject.jelM31
dc.subject.jelC00


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