Show simple item record

dc.contributor.authorFrancescutti, Luis Pablo
dc.date.accessioned2022-09-08T09:44:08Z
dc.date.available2022-09-08T09:44:08Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationPapeles del CEIC (1) : (2022)
dc.identifier.issn1695-6495
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/57499
dc.description.abstractScience fiction, initially emerged with the purpose of imagining the possible futures of a changing society, soon discovered the complex issue of identity. This article shows how, following the trail of Victorian horror literature, the genre born of the Industrial Revolution and of the social acceleration updated the themes of the Double, the split personality and other motives which exposed the folds and cracks of the bourgeois Self within a context of an increasingly technification of everyday life. Through figures of Otherness like extraterrestrials, robots, mutants and clones, the science-fiction staged nightmares of depersonalization, accompanied the decentering of the cartesian subject, and illuminated the construction and deconstruction of social actants’ representations. Valuable documents of the changes affecting contemporary subjectivities, these narratives help us to rethink the limits of personal, ethnic, gender and human identities.; Surgida para imaginar los posibles futuros de sociedades sumidas en un vertiginoso proceso de cambio, la ciencia ficción no tardó en incorporar a sus tramas la compleja cuestión de la identidad. En este artículo se muestra cómo, tomando el testigo de la literatura de horror victoriana, el género nacido de la revolución industrial y de la aceleración social actualizó en un contexto de creciente tecnificación de la vida cotidiana los temas del Doble, de la personalidad escindida y otros motivos que exponían los pliegues y fisuras del Yo burgués. Mediante figuras de la Otredad como el alienígena, el robot, el mutante o el clon, la ciencia ficción escenificó pesadillas de despersonalización, acompañó el proceso de descentramiento del sujeto cartesiano e iluminó la constitución y deconstrucción de las representaciones de los actantes sociales. Valiosos documentos de los cambios habidos en la subjetividad contemporánea, sus narraciones nos ayudan a repensar los límites de la identidad humana, personal, genérica o étnica.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleDevenir replicante: identidades mutantes en la ciencia ficción
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2022 UPV/EHU Atribución 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/pceic.22881


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2022 UPV/EHU Atribución 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2022 UPV/EHU Atribución 4.0 Internacional