La lucha institucional contra la propaganda de las grandes empresas estadounidenses durante la Gran Depresión
View/ Open
Date
2022Author
Migliucci, Dario
Metadata
Show full item record
Historia contemporánea 68 : 171-202 (2022)
Abstract
The aim of the article is to analyze the nature of the committees that were established in the 1930s in the United States of America in order to investigate the propaganda campaigns of private corporations. In particular, the research will focus on the investigations into propaganda activities of gas and electricity companies, arms industries and film studios. The hypothesis is that, although many politicians were moved by a genuine willingness to ensure justice, in the long term the investigations would end up being dominated by ideological radicalization and emotional drift, which ultimately frustrated the possibility that, from the work of the committees, regulatory measures of the financial sector could arise.; El objetivo del presente trabajo es el de analizar la labor de los comités legislativos estadounidenses que fueron establecidos, durante la década de los treinta del siglo XX, con el fin de indagar la propaganda de las grandes corporaciones privadas. En particular, se analizarán las investigaciones sobre las empresas de gas y electricidad, las industrias armamentísticas y las major cinematográficas. La hipótesis es que, si bien muchos dirigentes fueron movidos por la genuina voluntad de combatir abusos y malas prácticas, a largo plazo las investigaciones acabaron siendo dominadas por una acentuada radicalización ideológica y por una destacada deriva emocional, lo que a la postre frustró la posibilidad de que, a partir de la labor de los comités, pudiesen surgir medidas de regulación del sector.