Show simple item record

dc.contributor.authorMarcos Ramos, María
dc.contributor.authorCalvo de Castro, Pablo
dc.date.accessioned2022-12-26T11:20:08Z
dc.date.available2022-12-26T11:20:08Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationPapeles del CEIC (2) : (2022)
dc.identifier.issn1695-6495
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/59019
dc.description.abstractThis article analyzes the documentary Parable of the Return, made by London-based Colombian director Juan Soto (2016), to reflect on how cinema can be one more tool to talk about conflicts. The protagonist of the plot flees from political violence and war in Colombia, so the story focuses on the remembrance of his life in exile, on visually showing his return and on exposing the yearning for what he could have been and was not. The article is framed in the field of cultural studies and uses a qualitative methodology based on historical and contextual analysis, as well as the use of decoupage applied to the idiosyncrasy of documentary film. The director explores in his work the representation of absence, mistime, exile and, by extension, identity. The documentary, based on the use of audiovisual language, makes the viewer reflect on these issues and becomes an approach to the historical memory of a country and a society that, after more than 60 years of war, faces the challenge of building memory without forgetting the victims in the midst of a fragile peace process.; El presente artículo analiza el documental Parábola del retorno, realizado por el director colombiano residente en Londres Juan Soto (2016), para reflexionar sobre cómo el cine puede ser una herramienta más para hablar de los conflictos. El protagonista de la trama huye de la violencia política y de la guerra de Colombia, por lo que la historia se centra en la rememoración de la vida de este en el exilio, en mostrar visualmente el retorno y en exponer el anhelo de lo que pudo ser y no fue. El artículo se enmarca en el campo de los estudios culturales y utiliza una metodología cualitativa a partir del análisis histórico y contextual, así como del uso del decoupage aplicado a la idiosincrasia del cine documental. El director explora en su obra la representación de la ausencia, del destiempo, del destierro y, por extensión, de la identidad. El documental, a partir del uso del lenguaje audiovisual, hace reflexionar al espectador sobre estos temas y se convierte en una aproximación a la memoria histórica de un país y de una sociedad que, tras más de 60 años de guerra, afronta el reto de construir memoria sin olvidar a las víctimas en medio de un frágil proceso de paz.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleLa mirada del refugiado colombiano a partir del análisis de Parábola del retorno (Juan Soto, 2016, Colombia)
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2022 UPV/EHU Atribución 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/pceic.23301


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2022 UPV/EHU Atribución 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2022 UPV/EHU Atribución 4.0 Internacional