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dc.contributor.authorMedina-Molina, Cayetano
dc.contributor.authorRey-Moreno, Manuel
dc.date.accessioned2024-01-16T10:17:01Z
dc.date.available2024-01-16T10:17:01Z
dc.date.issued2024-01-11
dc.identifier.citationCuadernos de Gestión 24(1) : 7-20 (2024)es_ES
dc.identifier.issn1131-6837
dc.identifier.issn1988-2157
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/64018
dc.description.abstract[EN] Mobility as a Service (MaaS) is presented as a possible solution to the sustainability challenges posed by the concentration of population in cities. Despite the wide range of services that it incorporates and the fact that its adoption is associated with numerous benefits, its rate of use remains low. Therefore, the aim of our research is to identify the factors which explain the use of micromobility services. Since the adoption of mobility is a complex phenomenon whose explanation involves conditions at different levels, a model based on a multilevel perspective is applied to a sample of 48 cities in different parts of the world. The application of Qualitative Comparative Analysis and Necessary Conditions Analysis shows that there are no necessary conditions in kind for the use of micromobility services, although there are necessary conditions in degree. Likewise, the different combinations of conditions that explain the use, and denial, of the micromobility services are identified. The role played by satisfaction with public transport and the perception that traffic congestion is not a problem stand out in explaining the use, or denial, of micromobility services. There is a causal mechanism that shows how certain conditions trigger the use of micromobility services. MaaS operators should take advantage of existing synergies with different services in the mobility regime to try to encourage the adoption of their applications.es_ES
dc.description.abstract[ES] Mobility as a Service (MaaS) se presenta como una posible solución a los retos que supone la concentración de la población en las ciudades para la sostenibilidad. Pese al amplio abanico de servicios que incorpora y a que a su adopción se le vincula numerosos beneficios, su tasa de uso se mantiene baja. Por ello, el presente trabajo res-ponde al objetivo de identificar los factores que explican el uso de los servicios de micromovilidad. Puesto que la adopción de la movilidad es un fenómeno complejo en cuya explicación intervienen condiciones a diferente nivel se aplica un modelo basado en la perspectiva multinivel a una muestra compuesta por 48 ciudades de diferentes zonas del mundo. La aplicación de Qualitative Comparative Analysis y de Necessary Conditions Analysis constata la inexistencia de condiciones necesarias in kind para el uso de los servicios de movilidad, si bien existen condiciones necesarias in degree. Asimismo, se identifican las diferentes combinaciones de condiciones que explican el uso, y negación, de los servicios de micromovilidad. El papel jugado por la satisfacción con el transporte público y la percepción de que la congestión del tráfico no sea un problema destacan en la explicación del uso, o negación, de la micromovilidad. Existe un mecanismo causal que muestra cómo determinadas condiciones disparan el uso de los servicios de micromovilidad. Los operadores de MaaS deben aprovechar las sinergias existentes con diferentes servicios existentes en el regime de movilidad para tratar de favorecer la adopción de sus aplicaciones.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherInstituto de Economía Aplicada a la Empresa (Universidad del País Vasco UPV/EHU)es_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subjectMicromobilityes_ES
dc.subjectMaaSes_ES
dc.subjectQCAes_ES
dc.subjectNCAes_ES
dc.subjectSMMRes_ES
dc.subjectMicromovilidades_ES
dc.titleThe determinant conditions and causal mechanisms that explain the use of micromobility serviceses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holder(cc) 2023 by-nc-nd This article is distributed under the terms of the Creative Commons Atribution 4.0 Internacional License
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.5295/cdg.231965cmes_ES
dc.identifier.doi10.5295/cdg.231965cm
dc.subject.jelM31
dc.subject.jel033


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