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dc.contributor.authorBerenguer-Contri, Gloria
dc.contributor.authorGil-Saura, Irene
dc.contributor.authorGil, Roberto
dc.contributor.authorVallejo-Auñón, Luisa
dc.contributor.authorJuma‐Michilena, Israel‐Javier
dc.date.accessioned2024-01-16T10:25:25Z
dc.date.available2024-01-16T10:25:25Z
dc.date.issued2024-01-11
dc.identifier.citationCuadernos de Gestión 24(1) : 21-36 (2024)es_ES
dc.identifier.issn1131-6837
dc.identifier.issn1988-215
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/64019
dc.description.abstract[EN] In today’s competitive environment, it is emphasised that business digitalisation is one of the most important strategies to deal with new market challenges. This article argues that technology is a driving force behind business relationships, showing the origins of new ways to achieve loyalty. Through a model which has been tested in a sample of 256 travel agencies, technology can facilitate coordination in the management of relationships between tourism companies, promoting value co-creation between suppliers and customers. Co-creation in turn maximises trust and commitment between organisations and lays the foundations for achievement of dual social and economic satisfaction, for client companies, which ultimately enhances their loyalty. This research contributes to the literature in the interorganizational context, showing quantitative evidence on how technology triggers a sequence of effects that, through value co-creation, trust, and commitment in the channel, between agents in the tourism field, trace a new route of relationships that leads to the achievement of dual satisfaction and loyalty. Additionally, the interrelationships between the two satisfactions are analysed, concluding the mediating effect of economic satisfaction between social satisfaction and loyalty.es_ES
dc.description.abstract[ES] En el entorno competitivo actual, se insiste en que la digitalización empresarial es una de las estrategias más im-portantes para hacer frente a los nuevos retos del mercado. En este artículo se argumenta que la tecnología es una fuerza impulsora de las relaciones comerciales, que muestra el origen de nuevos caminos hacia la consecución de la lealtad. A través de un modelo que ha sido probado en una muestra de 256 agencias de viajes, la tecnología puede facilitar la coordinación en la gestión de las relaciones entre las empresas turísticas, promoviendo la co-creación de valor entre proveedores y clientes. A su vez, la co-creación maximiza la confianza y el compromiso entre las organizaciones y sienta las bases para la consecución de una doble satisfacción social y económica, para las empresas clientes, lo que en última instancia aumenta su lealtad. Esta investigación contribuye a la literatura en el contexto interorganizacional, mostrando evidencias cuantitativas sobre cómo la tecnología desencadena una secuencia de efectos que, a través de la co-creación de valor, la confianza y el compromiso en el canal, entre agentes del ámbito turístico, traza una nueva ruta de relaciones que conduce a la consecución de la doble satisfacción y lealtad. Además, se analizan las interrelaciones entre ambas satisfacciones, concluyendo el efecto mediador de la satisfacción económica entre la satisfacción social y la lealtad.es_ES
dc.description.sponsorshipThis research has been developed within the framework of the project grant PID2020-112660RB-I00 funded by MCIN/AEI/10.13039/501100011033 and the grant for consolidated re-search group AICO/2021/144 funded by the Conselleria d’Inno-vació, Universitats, Ciència i Societat Digital of the Generalitat Valenciana.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherInstituto de Economía Aplicada a la Empresa (Universidad del País Vasco UPV/EHU)es_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subjecttechnologyes_ES
dc.subjectvalue co-creationes_ES
dc.subjectloyaltyes_ES
dc.subjecttrustes_ES
dc.subjectcommitmentes_ES
dc.subjectsatisfactiones_ES
dc.subjecttecnologíaes_ES
dc.subjectco-creación de valores_ES
dc.subjectlealtades_ES
dc.subjectconfianzaes_ES
dc.subjectcompromisoes_ES
dc.subjectsatisfacciónes_ES
dc.titleICT and value co-creation in B2B: the new way of loyalty in servicees_ES
dc.title.alternativeTIC y cocreación de valor en B2B: la nueva forma de fidelización en el servicioes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holder(cc) 2023 by-nc-nd This article is distributed under the terms of the Creative Commons Atribution 4.0 Internacional License
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.5295/cdg.221879gbes_ES
dc.identifier.doi10.5295/cdg.221879gb
dc.subject.jelM31


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(cc) 2023 by-nc-nd This article is distributed under the terms of the Creative Commons Atribution 4.0 Internacional License
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