dc.description.abstract | The conservation of video art in Spain continues to be a serious problem and a recent motive for study. To this day, a significant amount of works conceived on electromagnetic media remain outside the archiving and preservation policies of the so-called memory institutions (universities, film libraries, museums, etc.). The fragile and ephemeral nature of this type of media, coupled with a problem such as technological obsolescence, has put the survival of these materials at serious risk. Faced with the state of dispersion and abandonment of a large part of these works, and in view of the apathy shown by some of these institutions when it comes to their recovery and revaluation, this text intends to serve, ultimately, to introduce the VideoFlux initiative to the academic world: a working structure/methodology dedicated to the recovery and conservation of the videographic heritage produced in the Basque Country.; La conservación de videoarte en España sigue siendo un grave problema y reciente motivo de estudio. A día de hoy, una cantidad importante de obras concebidas en soportes de tipo electromagnético permanece fuera de las políticas de archivo y preservación de las llamadas instituciones de la memoria (universidad, filmotecas, museos, etc.). La naturaleza frágil y efímera de este tipo de soportes, unida a un problema como el de la obsolescencia tecnológica, han puesto en un serio riesgo la supervivencia de estos materiales. Frente al estado de dispersión y abandono de una gran parte de estos trabajos, y ante la desidia demostrada por parte de algunas de estas instituciones a la hora de proceder a su recuperación y revalorización, este texto pretender servir, en último término, para introducir al ámbito académico la iniciativa VideoFlux: una estructura/metodología de trabajo dedicada a la recuperación y conservación del patrimonio videográfico producido en Euskal Herria. | |