dc.contributor.author | Valerio Tello, Milagros | |
dc.date.accessioned | 2024-03-25T17:15:39Z | |
dc.date.available | 2024-03-25T17:15:39Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | AusArt 12(1) : 197-211 (2024) | |
dc.identifier.issn | 2340-8510 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10810/66353 | |
dc.description.abstract | This article begins by investigating the relationships between archive and performance, from the position of Jorge Blasco in the intriduction of Archivar (2017) and the essay "Performance remains" by Rebecca Schneider (2001), as they seek to approach the material forms in which artistic practice it is produced and functions as epistemology through its performativity. The research highlights the procedures that generates contemporary art archives as sociopolitical devices. If conservation currently uses audiovisual documentation for the preservation of performance art, we consider it necessary to re-study this procedure as a mediation between the artistic gesture and its social potential. Therefore, the essay examined the case of Hamaca, an experimental audiovisual platform. Especially the activations made to the audiovisual pieces housed in its archive and made in order to generate forms of common well-being through the intervention of groups and cultural mediation agents.; El presente artículo parte de investigar las relaciones entre archivo y performance, desde la postura de Jorge Blasco en la introducción de Archivar (2017) y el ensayo "Performance remains" de Rebecca Schneider (2001), en cuanto buscan aproximarse a las formas materiales en las que la práctica artística se produce y funciona como epistemología a través de su performatividad. La investigación destaca los procedimientos que posicionan a los archivos de arte contemporáneo como dispositivos sociopolíticos. Si en la actualidad la conservación emplea la documentación audiovisual para la preservación de arte de performance, consideramos necesario reestudiar este procedimiento como una mediación entre el gesto artístico y su potencial social. Por lo tanto, en el ensayo se examinó el caso de la plataforma audiovisual Hamaca. Especialmente, las activaciones realizadas a las piezas audiovisuales que alberga su archivo y que generan formas de bienestar común desde la intervención de colectivos y agentes de mediación cultural. | |
dc.language.iso | spa | |
dc.publisher | Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | |
dc.title | Performar los restos para activar el gesto | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.rights.holder | © 2024 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional | |
dc.identifier.doi | 10.1387/ausart.25810 | |