Show simple item record

dc.contributor.authorLorente Bilbao, Eneko
dc.date.accessioned2024-03-25T17:15:43Z
dc.date.available2024-03-25T17:15:43Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationAusArt 12(1) : 111-119 (2024)
dc.identifier.issn2340-8510
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/66364
dc.description.abstractThe relationships between cinema and dance have been traditionally established on a representational concept consisting of the staging of the body in movement, as the musical genre or dance cinema (Branningan 2010; Rosenberg 2012). However, cinema is not only a form of representation, but "a form that thinks and a thought that forms" (Godard 1999), a way of articulating through film expression a thought that reconstructs the body in movement as the imaginary object of dance, and as a gesture that is established between the way of looking, thinking and being affected by the images of dance (Didi-Huberman 2023). Choreographing the look consists precisely in the realization of that gesture that unfolds, like a pas de deux, the relationship between the image and the viewer through the mobilization of the gaze, a filmic gesture insistently explored by a large group of choreographers in the expanded field of dance.; Las relaciones entre el cine y la danza se han establecido tradicionalmente sobre el presupuesto de la representación, consistente en la puesta en escena del cuerpo en movimiento (Branningan 2010; Rosenberg 2012). Sin embargo, el cine no es solo una forma de representación, sino "una forma que piensa y un pensamiento que forma" (Godard 1998), un modo de articular mediante la expresión fílmica un pensamiento que reconstruye el cuerpo en movimiento como objeto imaginario de la danza, y como un gesto que se establece entre la forma de mirar, de pensar y de resultar afectados por las imágenes (Didi-Huberman 2023). Coreografiar la mirada consiste precisamente en la realización de ese gesto que se despliega, como un pas de deux, entre la imagen y el espectador a través de la movilización de la mirada, un gesto fílmico insistentemente explorado por un nutrido grupo de coreógrafos y coreógrafas en el campo expandido de la danza.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.titleMovilizaciones de la mirada: Cine y danza
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2024 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/ausart.25824


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2024 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2024 UPV/EHU Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional