Show simple item record

dc.contributor.authorGonzález Ruiz, Juan
dc.date.accessioned2024-05-02T16:47:29Z
dc.date.available2024-05-02T16:47:29Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationCabás (15) : 43-87 (2016)
dc.identifier.issn1989-5909
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/67196
dc.description.abstractThroughout the nineteenth century society witnessed the introduction of the universal metric system in many European countries, including Spain. That system was being built since the end of the previous century, detached from the unsystematic set of old measurement units and procedures in many cases current since the Middle Ages. This was required by the rationalist mentality of the Enlightenment, its scientific and technical developments, the rise of commerce and communications, and other factors. All of them were impelled by a series of values that were linked to the idea of progress while encouraging the construction of national educational systems.Thus, schools started to play an important role in the assimilation, by the society as a whole, of new measures that would profoundly change their behaviour habits. This process of receiving the metric system had to be long and winding, and its study highlights the many and varied factors that shaped the evolution of the educational institutions and society that supported it.; A lo largo del siglo XIX se asistió en gran parte de los países de Europa, entre ellos España, a la implantación de un sistema métrico universal que venía elaborándose desde finales de la centuria anterior, desligado del desordenado conjunto de viejas unidades y procedimientos de medida vigentes en muchos casos desde la Edad Media. Lo requerían así la mentalidad racionalista de la Ilustración, los desarrollos científicos y técnicos, el auge del comercio y las comunicaciones, y algunos otros factores. Todos ellos se veían impulsados por una serie de valores ligados a la idea del progreso, que animaban al mismo tiempo la construcción de los sistemas nacionales de educación.Es así como se hizo jugar a las escuelas un papel importante en la asimilación, por parte de la sociedad en su conjunto, de un nuevo sistema de medidas que habría de cambiar profundamente sus hábitos de comportamiento. Este proceso de recepción del Sistema Métrico Decimal hubo de ser largo y tortuoso, y su estudio pone de manifiesto los múltiples y variados factores que conformaron la evolución de las instituciones escolares decimonónicas y de la sociedad que las sustentaba.
dc.language.isospa
dc.publisherCentro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela
dc.relation.urihttps://ojs.ehu.eus/index.php/cabas/article/view/25499/23445
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleDE LA VARA AL METRO: La recepción del Sistema Métrico Decimal en la escuela española del siglo XIX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2016 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.35072/CABAS.2016.55.46.002


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2016 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2016 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional