Show simple item record

dc.contributor.authorRivera Balboa, Blas
dc.date.accessioned2024-05-02T18:19:59Z
dc.date.available2024-05-02T18:19:59Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationCabás (29) : 179-208 (2023)
dc.identifier.issn1989-5909
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/67417
dc.description.abstractThe title of our research responds to the historical analysis of one of the plots that arouses the greatest interest: education. The object of our work is the development of primary education in Spain, comparing with the one that is carried out in the province of Jaén in the first half of the 19th century. It is inserted within the studies of the history of education in contemporary Spain. The work has as its objective, more specifically the knowledge of the history of education in Spain, and in a particular way to the history of education in Ghent, in a period rich in educational rights. It is also a work of historical research addressed from a gender perspective, which aims to discover, from the analysis of various sources, how was the access of women to schooling and to see the strong inequality in schooling and literacy of girls and children in Spain in the first half of the nineteenth century; El título de nuestra investigación responde al análisis histórico de una de las parcelas que mayor interés despierta: la educación. El objeto de nuestro trabajo es analizar el desarrollo de la enseñanza primaria en España, comparándolo con lo que acontecía en la provincia de Jaén en la primera mitad del siglo XIX. Se inserta dentro de los estudios de historia de la educación en la España contemporánea. El trabajo tiene como objetivo, más concretamente contribuir al conocimiento de la historia de la educación en España, y de manera particular a la historia de la educación giennense, en un periodo rico en acontecimientos educativos. Es también un trabajo de investigación histórica abordado desde una perspectiva de género, que se propone descubrir, a partir del análisis de diversas fuentes, cómo fue el acceso de las mujeres a la escolarización y constatar la fuerte desigualdad en la escolarización y alfabetización de niñas y niños en España en la primera mitad del siglo XIX
dc.language.isospa
dc.publisherCentro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela
dc.relation.urihttps://ojs.ehu.eus/index.php/cabas/article/view/25274/23644
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleEscolarización en España y en la provincia de Jaén en la primera mitad del siglo XIX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2023 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.35072/CABAS.2023.29.54.011


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Número 29 (2023)
    X Jornadas SEPHE “Nuevas miradas sobre el patrimonio histórico-educativo: audiencias, narrativas y objetos educativos”

Show simple item record

© 2023 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2023 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional