Los cuadernos escolares del Museo de la Educación de la UPV/EHU. Una fuente primaria para el estudio de la educación en el País Vasco durante el franquismo
View/ Open
Date
2023Author
Manterola Pavo, Peio
Amunarriz Iruretagoiena, Irati
Rodríguez Poza, Aintzane
Metadata
Show full item record
Cabás (30) : 75-98 (2023)
Abstract
Historical studies on the National-Catholicism school have highlighted the great usefulness of school notebooks as a source of research. Having said that, we intend to analyse the opportunities offered by the corpus of notebooks in the UPV/EHU Education Museum to analyse the ideological elements of education under Franco's regime in the Basque Country. Thus, by means of a quantitative description of the collection, we have observed that out of 1585 notebooks, 386 belong to the Francoist period in the Basque Country and, from a brief description of the exercises found in the notebooks, we have been able to conclude that the corpus is sufficiently rich for the preparation of a thesis, although it is true that we must continue to complete and correct certain aspects of the database; Los estudios históricos acerca de la escuela del nacional-catolicismo han puesto en evidencia la gran utilidad de los cuadernos escolares como fuente de investigación. Dicho esto, pretendemos analizar qué oportunidad nos ofrece el corpus de cuadernos del Museo de la Educación de la UPV/EHU para analizar los elementos ideológicos de la educación en el franquismo del País Vasco. Así, mediante una descripción cuantitativa del fondo, hemos observado que de 1585 cuadernos 386 pertenecen a la etapa del franquismo en Euskal Herria y, a partir de una breve exposición de los ejercicios hallados en los cuadernos, hemos podido concluir que el corpus es lo suficientemente rico para la elaboración de una tesis, aunque es cierto que debemos seguir completando y corrigiendo ciertos aspectos de la base de datos.