Show simple item record

dc.contributor.authorGalera Pérez, Antonio David
dc.date.accessioned2024-05-02T18:24:39Z
dc.date.available2024-05-02T18:24:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationCabás (30) : 117-144 (2023)
dc.identifier.issn1989-5909
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/67443
dc.description.abstractThe Achievements Levels of 1964 culminated a process of pedagogical renovation of the Elementary school in the Spanish 1st. educational Francoism that had begun with the National questionnaires of 1953 and, for the first time in the Spanish educational regulations, they set out the learning that schoolchildren had to achieve in order to pass to the next grade. They included a total of 20 subjects, of which 15 had common questionnaires, two had separate questionnaires for boys and girls, and three were exclusively for girls. They brought two important pedagogical novelties: on the one hand, the explicit enunciation of 'exercises', 'notions' and 'habits', which we will find later in the Spanish 1990 reform (LOGSE), with the respective denominations of procedural, conceptual and attitudinal contents, and on the other hand, some 'skills' that in 1990 will be called transversal contents.; Los Niveles de Adquisiciones de 1964 culminan un proceso de renovación pedagógica de la Escuela primaria del altofranquismo que se había iniciado con los Cuestionarios Nacionales de 1953, y señalan por primera vez en la normatividad de nuestra historia educativa los aprendizajes que debían alcanzar los escolares para pasar de curso. Contemplaban un total de 20 asignaturas, de las que 15 tenían cuestionarios comunes, dos, cuestionarios separados para niños y niñas, y tres eran exclusivos para niñas. Aportaron dos novedades pedagógicas importantes: por un lado, la enunciación explícita de ‘ejercicios’, ‘nociones’ y ‘hábitos’, que encontraremos más adelante en la reforma de 1990 (LOGSE), con las denominaciones respectivas de contenidos procedimentales, conceptuales y actitudinales, y por otro lado, unas ‘destrezas’ que en 1990 se llamarán contenidos transversales.
dc.language.isospa
dc.publisherCentro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela
dc.relation.urihttps://ojs.ehu.eus/index.php/cabas/article/view/25786/23115
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleEnseñanza Primaria en el altofranquismo educativo (1936-1970): los Niveles de Adquisiciones de 1964
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2023 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.35072/CABAS.2023.97.93.010


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2023 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2023 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional