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dc.contributor.authorBaer, Alejandro
dc.date.accessioned2024-06-18T17:32:22Z
dc.date.available2024-06-18T17:32:22Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationPapeles del CEIC (1) : (2024)
dc.identifier.issn1695-6494
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/68535
dc.description.abstractGenocide is several things at the same time: 1) a crime codified in the United Nations Convention of 1948; 2) an analytical term developed by scholars in different disciplines; and, 3) a vernacularized concept adopted, inhabited and deployed in various ways by individuals, groups of victims and political actors. In the uses of the term nestles a paradox that I intend to unravel in this article. On the one hand, it allows those who suffered violence to recognize, name and understand themselves as part of a common history. It facilitates the visibility and articulation of demands for justice and reparation to the group that has been the object of persecution. On the other, to the extent that the crime of genocide necessarily entails the designation of a perpetrator group and a victim group, its memory naturalizes and perpetuates in time the arbitrary demarcations created or exacerbated by the ideologues and executors of violence (for example: "Germans" and "Jews," "Hutus" and "Tutsis," Serbs" and "Bosnians"). This essay introduces the history of the concept and explores its effects on subjectivities, intergenerational transmission and inter-group relations.; Genocidio es varias cosas al mismo tiempo: 1) un crimen codificado en la Convención de Naciones Unidas de 1948; 2) un término analítico desarrollado por académicos en distintas disciplinas; y, 3) un concepto vernacularizado que adoptan, habitan y despliegan de diversas formas individuos, grupos de víctimas y actores políticos. En los usos del término anida siempre una paradoja que me propongo desgranar en este artículo. Por un lado, permite que quienes sufrieron la violencia se reconozcan, nombren, y se entiendan como parte de una historia común. Facilita la visibilización y articulación de demandas de justicia y reparación al grupo que ha sido objeto de persecución. Sin embargo, en la medida que el crimen genocida conlleva necesariamente la designación de un grupo perpetrador y un grupo víctima, su recuerdo naturaliza y perpetúa en el tiempo las arbitrarias demarcaciones creadas o exacerbadas por los ideólogos y ejecutores de la violencia (por ejemplo: "alemanes" y "judíos, "hutus" y "tutsis", "serbios" y "bosnios"). Este ensayo introduce la historia del concepto y explora sus efectos sobre subjetividades, la transmisión intergeneracional y las relaciones inter-grupales.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.title¿Un "apartheid" en las cabezas? El genocidio como identidad heredada
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2024 UPV/EHU Atribución 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/pceic.25992


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